ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

ورزش و نقش ان در بهداشت روانی

ورزش نقش حیاتی در بهبود عملکرد فردی و اجتماعی و سلامتی  روح روان دارد. مخصوصا افرادی مانند مدیران  که استرس زیادی

را تجربه می کنند . در این نوشته سعی میشود . نقش ورزش در  بهداشت روانی بیان نموده ، و تاثیر ان در بهداشت جسم و جلوگیری از افسردگی تشریح شود.

ورزش  عبارت است از یک فعالیت نهادینه شده ، که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی شدید با استفاده از مهارت های  جسمانی

پیچیده به وسیله شرکت کنندگانی است ،که توسط عوامل درونی و بیرونی تحریک می شوند . این تعریف با فعالیتهای ورزشی سازمان یافته ارتباط پیدا می کند .

طبق تعریف سازمان بهداشت چهانی (تندرستی صرفا نداشتن بیماری و ضعف نیست) بلکه منظور از ان سلامتی کامل جسمی ، ذهنی، اجتماعی و روحی است. در حقیقت  دو هدف عمده تندرستی ، به تاخیر انداختن مرگ و رهایی از بیماری است..

ورزش و بهداشت روانی

ناراحتی های جسمانی ، اختلا لات روانی را به همراه داشته و بر عکس ، نکته برجسته در تقویت قوای جسمانی ،حفظ روان سالم

می باشد . افرادی که از نظر قوای جسمانی ضعیف هستند علاوه بر ضعف جسمانی دارای مشکلات روانی مانند احساس حقارت و عدم توانایی تطبیق خود با دیگران می باشند.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه  بر اینکه ابزار ارزشمندی برای  حفظ سلامت جسمانی  است رابطه نزدیکی  با سلامت  روانی  به ویزه پیشگیری از بروز نا هنجاری های روانی دارد .

ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می دهد . ورزش به ویزه در سنین کودکی و نوجوانی مفر سالمی برای ازاد کردن انرزی های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت بخش و ارامش دهنده است .

نقش ورزش در متعادل شدن هورمونها در بدن

جای هیچ شکی وجود ندارد که می توان  با ورزش جسمی سالم و نیرومند  داشت. مطالعات علمی نشان داده که ، افرادی که بطور مرتب ورزش می کنند  و وزنی متناسب دارند بیشتر عمر می کنند .تمرینات ورزشی مستمر و برنامه دار و همچنین کنترل وزن به طور چشمگیری بیماری های قلبی، عروقی،  و سکته ها را کاهش می دهد و باعث پایین امدن فشار خون و کاهش کلسترول  خون می شود . شخص ورزشکار ومتناسب ، بهتر با بیماریها مقابله می کند.

تاثیر ورزش بر افسردگی

یکی از تاثیرات ورزش رهایی از افسردگی است.  شما  با ورزش میزان ترشح هورمونی به نام  اندروفین را بالا می برید.

حال چگونه اندرورفین باعث تغییرات  خلق و خوی ما می شود

پس از ورزش این هورمون، که مربوط به بافت عصبی است .توسط هیپوتا لا موس ساخته می شود و به کمک هیپو فیز به جریان خون وارد می شود .

بنابر این هیچ پیام دردی به مغز نمی رسد به همین دلیل این هورمون را بی حس کننده وتخفیف دهنده درد می دانند. همین اثر اندروفین به بدن باعث حس خوشحالی و نشاط در فرد می شود ، در حالی که درد را نیز کاهش می دهد  و فشارهای عصبی را کم می کند و باعث تخلیه تنش می شود به همین دلیل ان را مسکن طبیعی بدن می نامند.

ورزش در بهداشت جسم تاثیر بسزایی دارد ، و نقش ورزش را در پیشگیری و درمان  کلیوی ،ریوی ، ارتوپدی ، عفونی ، عصبی ، دردهای وسکته های قلبی ، سکته مغزی چربی خون ، ضعف های عضلانی کمرر درد و ارتریت ( التهاب مفاصل ) دارد

ورزش سیستم قلبی و عروقی فرد را تقویت کرده و قلب و ریه ها را وامی دارد که بطور موثر و کار امد عمل کنند

در نتیجه ابتلا به بیمارری قلبی –عروقی کاهش می یابد.مشاهدات علمی نشان می دهد که افرادی که شغل با فعالیت جسمی رو زانه همراه است کمتر به سکته قلبی دچار می شوند. شرکت همیشگی در فعالیتهای ورزشی باعث بهبود سطح تناسب فیزیکی بدن میشود

تناسب فیزیکی می تواند بیماری و معلولیت ناشی از بیماری قلبی ، دیابت ، چاقی ، و یا فشار خون را به تاخیر اندازد، کاهش دهد و یا جلو گیری کندبه طور کلی ورزش منظم در افزایش کیفیت زندگی نقش مهمی دارد

از دیگر اثرات  و فواید ورزش بر بهداشت جسم می توان به موارد زیر اشاره کرد

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم هورمونی و رشد و نمو بهتر

دفع سموم از بدن و امادگی بیشتر اندامها برای پذیرش غذا

افزایش میزان سوخت ساز و کمک به ساختن عضله

کمک به سیستم گوارشی  و تنظیم اشتها

کمک به کاهش و کنترل وزن

تقویت اعصاب و ایجاد هماهنگی بین اعصاب ومراکز عصبی و تسکین اسپاسم های عصبی

پس لزوم کنجاندن ورزش در برنامه روزانه باید جز اولویتهای ما قرار گیرد مخصوصا مدیران که زمان زیادی در محل کار هستند

و تنشها و استرس کاری انان زیاد می باشد ورزش تا حد زیادری می تواند تنشها کاهش داده و سلامت جسم و روان را تضمین نماید

گرد اورنده: مهسا حسنایی

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.