ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

تحلیلی بر نحوه ی تسهیم هزینه های طراحی زیرساخت(CapEx) و عملیاتی(OpEx) فناوری در بانک کشاورزی

لیدا صداقت کیش1* ، سامان نصرالهی2

1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد MBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چکیده

پورتر رهبری صحیح هزینه ها را از عوامل کلیدی ایجاد و کسب مزیت رقابتی در دنیای کسب و کار امروز می داند.استفاده از فناوری  می تواند کمک شایانی به رهبری هزینه ها نماید.اما از سوی دیگر استفاده از فناوری های نوین خود مستلزم هزینه های بسیاری است که اگر به درستی طراحی و هدایت نشود ، خود مانع بزرگی بر سر راه رهبری هزینه خواهد بود. به همین علت امروزه مدیران فناوری باید فراگیرند که چطور مانند یک مدیر مالی فکر کرده و برای سرمایه گزاری های فناورانه تصمیم بگیرند.

مطالعات بروی سازمان های پیشرفته در کشور های توسعه یافته نشان می دهد که برای موفقیت بیشتر در بودجه ریزی و کسب مزیت رقابتی بیشتر باید هزینه های فناورانه را از بخش سرمایه گزاری زیرساخت (Capex) به سوی هزینه های عملیاتی (Opex) هدایت نمایند. در این مقاله قصد داریم به تحلیل روش سرمایه گزاری بر روی فناوری دربانک کشاورزی ایران به عنوان یکی از بانک های پیشرو در بخش فناوری اطلاعات پرداخته و تئوری جدید هدایت هزینه های زیرساخت به سوی هزینه های عملیاتی را با توجه به میزان نیاز به حرکت این سازمان بر لبه تکنولوژی، وضعیت اقتصادی کشور و استراتژی های سازمان متبوع مورد بررسی قرار دهیم. این مقاله از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی مدل مفهومی ابتدا روش های مختلف چیدمان هزینه که شامل انجام توسط خود سازمان (Do it yourself)، اجاره مکان مدیریت یافته (Managed Co-Location)، روش قدیمی اجاره مکان (traditional Co-Location  ) است را بیان کرده و با بررسی بیشتر در می یابیم که سازمان متبوع ازروش چهارمی که ترکیبی است از روش های فوق برای سرمایه گزاری استفاده نموده است. در پایان به بررسی نقاط قوت و ضعف این روش خواهیم پرداخت و پیشنهاداتی برای بهبود روش سرمایه گزاری فناورانه این سازمان ارائه می گردد.

كليد واژه-رایانش ابری-  رهبری هزینه – مدیریت فناوری (CIO) –  هزینه زیرساخت (CapEx) – هزینه عملیاتی(OpEx)

 

1-   مقدمه

رقابت فشرده بین سازمان ها باعث گردیده که کسب و کار های امروزی از استراتژی های گوناگونی برای حفظ و کسب مزیت رقابتی خود استفاده نمایند. مایکل پورتر [1]سه نوع استراتژی را در کسب مزیت رقابتی[2] موثر می داند. رهبری هزینه ها [3]  ,تمایز[4] , تمرکز[5]

بحث رهبری هزینه ها به معنای فروش محصول یا خدمت با حداقل قیمت نیست بلکه اگر تولید کننده یا سازمانی موفق به ارائه ی محصول یا خدمت با کمترین هزینه در صنعت خود و در مقایسه با سایر رقبا گردد ، از استراتژی رهبری هزینه بهره برده است.

پورتر معتقد است که بهره گیری از فناوری می تواند تا حدود زیادی به دستیابی به رهبری هزینه ها کمک نماید و سازمان را در کسب مزیت رقابتی یاری رساند.  اما از سوی دیگر استفاده از فناوری می تواند سبب ایجاد هزینه های بسیار سنگینی باشد که اگر این هزینه ها به درستی طراحی و برنامه ریزی نشوند، فناوری خود مانع بزرگی بر سر راه دستیابی سازمان به اهداف خواهد بود.

اینجاست که نگاه همه جانبه و جامع به سازمان و مدیریت سیستمی به یاری سازمان خواهد شتافت. نگاه سیستمی به همه ی عناصر و اجزا سازمان که ارتباط میان واحد های مختلف را در جهت نیل به اهداف سازمانی با دقت بیشتری مورد توجه قرار داده ، هماهنگ می نماید. بنابراین در نگاه و رویکرد سیستمی تنها شناخت اجزا و واحد های سازمان اهمیت ندارد بلکه توجه به رابطه ای که بین واحد ها حاکم است ، نگاه سیستمی به سازمان را ایجاد می نماید. مهم نیست که یک واحد در چه سطحی از سازمان قرار گرفته باشد بلکه تاثیری که این واحد بر کل سیستم خواهد داشت ، حائز اهمیت است. بنابراین بر طبق تئوری زنجیر[6]ضعف هر یک از واحد می تواند باعث بروز ضعف در کل سیستم یک سازمان گردد. نگاه سنتی به سازمان و عدم توجه به نوع ارتباط هر یک از واحد های سازمان با یکدیگر ، سازمان را از دستیابی به اهداف خود دور ساخته و حرکتش را در دنیای پر از رقابت ،کند خواهد ساخت. هر چه نگاه سیستماتیک به همه ی ابعاد سازمان به الاخص روابط بین واحد ها قوی تر باشد،سازمان در برابر تغییرات محیطی و فناوری چابک تر عمل خواهد کرد.   

مطالعات بسیار بر روی سازمان های مختلف نشان میدهد که هرگاه طراحی هزینه های فناوری سازمان با رویکرد بخشی و واحدی صورت گرفته نه تنها فناوری به یاری سازمان نشتافته بلکه در بسیاری موارد سرمایه گزاری های کلان در بخش زیرساخت فناوری[7] ، باعث شکست سازمان گردیده است.

در نگاه سنتی به سازمان ، وظیفه ی مدیر فناوری اطلاعات [8] طراحی فنی زیرساخت و برنامه های عملیاتی توسعه فناوری اطلاعات است . همین طور وظیفه ی مدیر ارشد مالی  [9]تخصیص منابع مالی مورد نیاز جهت پیاده سازی طرح ها و برنامه های مدیر ارشد فناوری اطلاعات می باشد. از زمان های گذشته تاکنون چالش های بسیاری ما بین این دو مدیر وجود داشته است. زیرا از یک سو مدیر ارشد فناوری به توسعه برنامه های فناورانه خود می اندیشد و از سوی دیگر مدیر ارشد مالی به بازگشت سرمایه [10] ، بودجه [11]و تامین مالی سرمایه گزاری ها می نگرد. هر دوی این مدیران برای رسیدن به اهداف واحد خود در تلاشند و به همین دلیل اغلب روابط مسالمت آمیزی بین مدیر مالی و  مدیر فناوری وجود ندارد. امروزه مدیران ارشد مالی به طور روزافزونی به تصمیم گیرندگان اصلی در سرمایه گزاری های مرتبط با فناوری در سازمان تبدیل شده اند. تقریبا در 500 شرکتی که مورد بررسی قرار گرفته ،42% مدیران فناوری تحت نظر مدیران مالی تصمیم می گیرند و در سه چهارم شرکت ها مدیران ارشد مالی تصمیم گیرنده اصلی در مورد سرمایه گزار ی های مرتبط با فناوری هستند. متاسفانه در اکثر موارد مدیران مالی و فناوری همکاری مناسبی در زمینه اهداف شرکت ندارند و با بی توجهی به نقطه نظرات یکدیگر، غالبا در ایجاد یک همکاری و رابطه ی خوب شکست می خورند.

مدیریت سیستماتیک راهکاری را برای رفع این مشکل ارائه می دهد. بر طبق نظریه سسیستمی [12] مدیران واحد ها باید به این درک برسند که تنها به اهداف واحد خود توجه نداشته باشند بلکه باید به این نگرش برسند که دستیابی به اهداف واحد آنها باید تامین کننده ی اهداف کلی سازمان باشد. مثلا یک مدیر فناوری اطلاعات باید در کنار تخصص فنی خود یاد بگیرد که چطور مانند یک مدیر مالی فکر کرده و در جهت سرمایه گزاری های زیرساختی و عملیاتی واحد فناوری خود با کمترین هزینه ، بیشترین ارزش را برای سازمان خود خلق نماید.

گارت نر (2010)  [13]می گویدکه " مدیر ارشد فناوری باید تاثیرات اقتصادی سرمایه گزاری های فناورانه را که بر عملکرد مالی شرکت نقش دارد، مدل سازی نماید. " برای بسیاری از مدیران فناوری چنین نگرشی ، رویکردی تازه به تصمیم گیری های سازمانی است. البته مدیران فناوری باید دقت داشته باشند که برای تخمین هزینه ها و درآمد های مربوط به فناوری ، نباید تنها به آخرین صورت مالی اکتفا کنند. در بودجه ریزی فناوری ، هزینه های پنهانی وجود دارد که در صورت مالی ذکر نمی شود و یا حتی ممکن است صورت مالی بر اساس اصول مالی ضعیفی در زمینه سرمایه گزاری ها، هزینه ها و درآمد ها تنظیم شده باشد. مدل سازی هزینه های واقعی سرمایه گزاری های فناورانه ، کار مشکلی است و این در شرایطی است که مدیر ارشد فناوری باید تحلیل مالی صحیحی از واحد فناوری خود بدست آورده و به مدیر ارشد مالی ارائه نماید. بنابراین مدیران ارشد فناوری بهتر است رویکرد خود را در زمینه تصمیم گیری های سرمایه گزاری فناورانه تغییر داده و فراتر از یک مدیر ارشد فناوری بیندیشد، تصمیم بگیرد و از آن پس مانند یک مدیر ارشد مالی برای بودجه سرمایه گزاری فناورانه خود اقدام نماید.

2-   روش تحقیق:

به منظور ایجاد چارچوب منسجمی از موضوع، جهت تحلیل وضعیت سرمایه گزاری زیرساخت فناوری اطلاعات در بانک کشاورزی ایران  ، روش تحقیق بر مبنای مروری بر ادبیات ومطالعات مرتبط با موضوع سرمایه گزاری های فناورانه درصنایع مشابه قرار گرفته است. بدین منظور مقالات و منابع مختلفی مورد بررسی قرار گرفت تا دیدگاه جامع تری برای تحلیل وضعیت سرمایه گزاری فناوری اطلاعات در بانک کشاورزی ایران بدست آید ، زیرا اکتفا به منابع محدود تحلیل جامعی از واقعیت ارائه نمیدهد.(Yin,1994)

3-   بیان مساله:

در راستای خلق بیشترین ارزش[14] توسط مدیران فناوری اطلاعات با کمترین هزینه، بررسی ها و تحقیقات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که هزینه های مربوط به حوزه فناوری به دو بخش سرمایه گزاری های زیرساختی و هزینه های عملیاتی تقسیم می شود ، یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه توجه مدیران فناوری را جلب کرده است چگونگی تخصیص بودجه به هزینه های زیرساخت (CapEx) [15]و هزینه های عملیاتی (OpEx) [16] است.

4-   مروری بر ادبیات:

هزینه های زیرساخت (CapEx)یک پارامتر حسابداری است برای سرمایه ای که سازمان روی منابع فیزیکی و زیرساختی کسب و کار هزینه می کند که از مشخصات بارز آن مستهلک شدن در طول چند سال است. به طور کل برای زیرساخت  [17]تعاریف گوناگونی وجود دارد.کالج هریتج آمریکا تعریف زیرساخت را به دو صورت بیان می دارد: 1) پی یا شالوده بخصوص برای یک سازمان یا سیستم   2)امکانات، خدمات، تاسیسات مرتبط با اجتماع یا جامعه برای اجرای سیستم های حمل و نقل و ارتباطاتی –بنابراین زیرساخت پایه و مبنای اجرایی شدن چیزهای دیگر است (Xia & King , 2002). در تعریفی دیگر زیرساخت منبع و قدرتی است که تبادل انرژی و قدرت را بین فناوری و سازمان تسهیل می نماید ( Sirkemaa, 2002) . زیرساخت های اطلاعاتی ابزار ها و وسایل مختلفی از جمله کامپیوترها، نرم افزار ها و شبکه های مخابراتی هستند که برای مدیریت و تبادل دانش در دنیای عظیم اطلاعات امروز استفاده می شوند.  پاپولا (2002) معتقد است که زیر ساخت های اطلاعاتی شامل قوانین بشری ، فناوری اطلاعات [18]، حمایت های دولتی و سایر موسسات می باشد. عده ای دیگر معتقدند که کامپیوتر ها فرایند های پردازش ، دریافت اطلاعات ، ذخیره و بازیابی داده ها[19] را تسهیل می نمایند.(Enakrire & Onyenania , 2007). از سویی دیگر اینترنت بستری مناسب برای تبادل و انتقال داده ها ست. این سیستم یکپارچه شامل تجهیزات  [20]مجرایی مانند خطوط تلفن، کابل های تلویزیون و ماهواره[21] است.

به منظور دستیابی به اهداف سازمان، مدیران سرمایه گزاری های فناورانه را برای دستیابی به مزیت رقابتی، پاسخ سریع و چابک[22] به نیاز های بازار متغیر امروز، فراهم آوردن منابع اطلاعاتی قدرتمند برای تصمیم گیری بهتر، اتوماسیون فرایند ها برای کاهش هزینه های کسب و کار، برای عقب نماندن از بازار تکنولوژی خاص (مانند ATM در بانک ها ( ایجاد انعطاف برای فراهم آوردن ارزش مازاد برای مشتزریان  بدون ایجاد هزینه اضافی برای سازمان و فراهم سازی پلتفورم [23] فناورانه برای ایجاد کسب و کار های دیگر(Weill & No .1992)

راسی و همکارانش (2007) معتقدند که زیرساخت فناوری به سه بخش تجهیزات فیزیکی، هوشی و رویه های مرتبط با فناوری تقسیم  می شود . (Bharadwaj,2000, Kayworth,Chatterje & Sambamurthy,1997)

تجهیزات فیزیکی شامل فناوری پایه ای است که بین واحد های مختلف سازمان ایجاد می شود مانند پلتفورم های فنی سازمان ، معماران سازمان، شبکه ها و انباره های دیتا

فناوری های هوشمند سازمان شامل دانش مرتبط با فناوری، متخصصین و مدیریت تکنولوژی سازمان می باشد. زیر ساخت های رویه ای شامل شیوه های ارزیابی عملکرد زیرساخت های دیگر، دستیابی، بکارگماری ، استفاده  و جایگزینی زیرساخت های دیگر است. استاندارد های فناوری اطلاعات نمونه ی از زیرساخت های رویه ای است. زیرا این استاندارد ها در جهت طراحی و توسعه ی سیستم ها به سازمان یاری می رساند.(Mckay & Brockway , 1989) . براک وی (1989) از پیشگامان تعریف زیرساخت فناوری با مدل سه لایه بوده که بعد ها بوسیله ی ویل (Weill ,1993) اصلاح شد.

کارکنان فناوری اطلاعات [24] ، متخصصان فناوری هستند که مهارت های فنی ، مدیریتی و سازمانی در زمینه ایجاد نوآوری و تامین فعالیت های مورد نیاز کسب و کار را دارا هستند. مدیر فناوری مسئول معماری[25] ، برنامه ریزی، تعیین خط مشی ها، سیاست ها و قوانین مورد نیاز برای توسعه ی بخش فنی سازمان می باشد.(Xia & king ,2004).

ویل و وایتال (2002) زیرساخت را به 9 دسته تقسیم کرده اند: زیرساخت نرم افزاری،ارتباطات و کانال های مخابراتی، مدیریت فناوری و دیتا ،امنیت، طراحی استاندارد ،پژوهش های فناورانه،توسعه و آموزش(Weill & Vital, 2002). نکته ای که در طراحی زیرساخت فناوری حائز اهمیت است، انعطاف پذیری[26] است .انعطاف پذیری در زیرساخت، سازمان را قادر خواهد ساخت که نسبت به تغییرات محیطی و نیاز های مشتریان منعطف تر تغییر کرده و خود را با نیاز های محیط هماهنگ سازد. به طور کل انعطاف پذیری یعنی سازمان بتواند خود را با نوسانات موجود در دنیای کسب و کار و فناوری موجود براحتی همسو سازد.البته این انعطاف پذیری را می توان از دو بعد فنی و مدیریتی مورد بررسی قرار داد. انعطاف پذیری فنی روی اجزای پلتفورم سخت افزاری و نرم افزاری تمرکز می کند در حالیکه انعطاف پذیری مدیریتی در بخش انسانی و اجتماعی مانند همکاری ها ،نحوه ی برقراری ارتباطات بین کارکنان و هنجارهای سازمان متمرکز است. از آنجایی که زیرساخت فناوری یک سیستم ماشینی – انسانی [27] پیچیده است ، این دو نوع تمرکز فنی و انسانی در نقطه ای که باید تقاضا ها را مرتفع سازند، به یکدیگر می رسد. در این بین انعطاف پذیری مدیریتی حیاتی تر از جنبه فنی زیرساخت است. زیرا توان مدیریتی است که می تواند با مسائل مواجه شده و متناسب با شرایط موجود در خود تغییری بوجود آورد. Xian Feng et al, 2008)).  یک سازمان منعطف قادر است به طور موثری فناوری خود را در جهت استراتژی های خود مطابق با نیاز های کسب و کار ، تغییر دهد. این چالاکی و تطبیق پذیری [28] برای حفظ بقای سازمان در شرایط رقابتی کنونی بسیار ضروری است. بنابراین یک سازمان باید در توانمند سازی هر دو زیرساخت فنی و انسانی خود با دقت لازم سرمایه گزاری نموده تا بتواند از حداکثر پتانسیل های موجود در کسب و کار خود بهره ببرد. Xian Feng et al, 2008)).  

زیرساخت فناوری بی شک نقش حیاتی در توسعه ی محصولات ، خدمات و نوآوری ایفامی نماید.بنابراین توانایی های سازمان در پاسخگویی به نیاز های مشتریان از مدیریت زیرساخت تاثیر خواهد پذیرفت و هر چه زیرساخت ها منعطف تر با نیاز های مشتریان هماهنگ شوند ، رضایتمندی و در نتیجه دستیابی به مزیت رقابتی برای سازمان راحت تر خواهد بود. اما بحثی که اخیرا توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده آنست که اگر سازمان ها خود به تنهایی در بخش زیرساخت سرمایه گزاری نماید ، با توجه به تحولات و تغییرات بسیار در نرخ تغییر فناوری ، ضرر های مالی بسیاری را متحمل خواهد شدو از آنجایی که سرمایه گزاری های زیرساختی مستلزم پرداخت وقت و هزینه بسیار است ، چطور می توان براحتی زیرساخت امروز را به کنار نهاد و به سراغ زیرساختی جدید تر متناسب با نیاز روز کسب و کار رفت! بنابراین محققین پیشنهاد می نمایند که تا جای ممکن سازمان ها سرمایه گزاری های زیرساختی را کمتر  و بیشتر هزینه ها را در بخش عملیاتی قرار دهند.

زیرا سرمایه گزاری های زیرساختی بلند مدت هستند و ROI  [29]( نرخ بازگشت سرمایه ) طولانی مدتی دارند.

بدین معنا که اگر سازمان همه ی سرمایه خود را در بخش زیرساخت (CapEx) هزینه کند بعد از چند سال به نتیجه یا بازگشت سرمایه دست می یابد ولی در مقابل ، هزینه های عملیاتی در زمان کوتاه تری به نتیجه می رسند. یعنی به ازای هزینه های عملیاتی (OpEx) ماهانه یا سالانه ارزش مورد نظر شرکت هرماه ایجاد می شود.

جدول زیر مقایسه ای است بین هزینه های عملیاتی و سرمایه ای.این مقایسه نشان می دهد که نرخ بازگشت سرمایه که امری حیاتی برای هر سرمایه گزاری است ، در شرایطی که هزینه ها به بخش عملیاتی منتقل شوند ، کوتاه مدت تر خواهد بود.

OpEx

CapEx

 

هزینه های جاری و عملیاتی در جهت هدایت کسب و کار

خرید تجهیزات با عمر مفید یک سال

هدف

بصورت ماهانه

غالبا پرداخت یکجا و یک باره

زمان پرداخت

در ماه یا سال جاری

بین 3 تا 10 سال

زمان بازگشت سرمایه

هزینه های عملیاتی و جاری

اموال و تجهیزات مستهلک

لیست شده و کدگذاری با عنوان

در یک سال مالی محاسبه و کسر می شود

محاسبه و کسر از اموال مستهلک

پرداخت مالیات

خرید کاغذ و تونر برای پرینتر

خرید یک پرینتر لیزری

مثال

بر اساس مقاله ای در Computer World UK  " برای داشتن ترازنامه ای با جریان نقدینگی بهینه مدیران ارشد باید تا جای ممکن سرمایه گزاری ها را از بخش زیرساخت به بخش عملیاتی منتقل نمایند"

یک دلیل برای این کار اینست که تغییرات بسیار شدید و زیادی در پیشرفت فناوری رخ می دهد. برای مثال سرور های[30] جدید  سریع تر کار [31]می کنند. انرژی کمتری مصرف می کنند و سالانه بازدهی بیشتری ایجاد می نمایند.بنابراین عاقلانه نخواهد بود که سازمان بودجه خود را صرف خرید تجهیزاتی نماید که خیلی زود از رده خارج می شود.

روشی که سازمان های پیشرو [32]در چند دهه ی اخیر در پیش گرفته اند آنست که تامین زیر ساخت مورد نیاز فناوری خود رابر حسب توان مالی و انسانی و همچنین ماموریت سازمانی خود ، برونسپاری می نمایند.  با این کار مدیران فناوری اطلاعات می توانند با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات بیشتری دریافت نمایند.

به نقل از مقاله ای در مجله فناوری اطلاعات (CIO Magazine )  "بسیاری از مدیران مالی سازمان واحد فناوری را بسیار پر هزینه و تلف کننده ی نقدینگی سازمان می دانند.بنابراین اگر مدیران فناوری هزینه های توسعه ی فناوری را از بخش زیرساخت (CapEx) به بخش عملیاتی( OpEx) هدایت نمایند ، با همیاری و مساعدت بیشتری از سوی مدیران مالی سازمان روبرو خواهند شد."

تحقیقات اخیر نشان می دهد که هزینه های عملیاتی تقریبا در 70% پروژه  ها نادیده گرفته می شود که مشخصا صحت ارزش خالص پروژه(NPV) را مورد تردید قرار می دهد.

بطور کل روش های مختلفی از سوی سازمان ها برای فراهم آوردن زیرساخت مورد نیاز سازمانشان مورد استفاده قرار میگیرد .در اینجا به شرح و بررسی سه روشی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است خواهیم پرداخت.

روش اول :

 اجرای کلیه فرایند ها توسط خود سازمان : (Do It Yourself)

در این روش کلیه فرایند های فراهم آوری و اجرا و پیاده سازی زیرساخت بر عهده ی خود سازمان است.این فرایند ها شامل خرید تجهیزات، فضا و رک [33]  ، تامین شبکه های مخابراتی،برق و HVAC ، تعمیر و نگهداری تجهزات ،خرید حق استفاده از نرم افزار [34] ، نگهداری و استفاده از نرم افزار ،مدیریت شبکه و سخت افزار ، [35]OS , [36]Appsتامین نیروی کار 24*7*365و نگهداری از سخت افزار[37] و نرم افزار[38] ، تامین بیمه، ضمانت نامه ها و مجوز ها بر عهده ی خود شرکت است.

به منظور شرح روش دوم و سوم ابتدا باید با مفهوم کلمه ی Colocation آشنا شد:

یک مرکز Colocation شرکتی است که امکانات مختلفی از جمله تجهیزات، فضا و پهنای باند [39]مورد نیاز برای مشتریان خود فراهم کرده و اجاره می دهد.این شرکت ها  فضا ، برق، تهویه مطبوع و خنک سازی ، سیستم اطفا حریق را برای تجهیزات موجود فراهم می آورد.همین طور می توانند عامل اتصال سازمان به شبکه های مختلف مخابراتی و ماهواره ای با حداقل هزینه و پیچیدگی باشد.

مزایای  Colocation عبارتند از:

  • تسهیل در تخمین هزینه های عملیاتی
  • در وقت نیاز ظرفیت های مازاد مورد نیاز را سریع و ارزان فراهم می آورد.
  • دسترسی بهتر به فضا و انرژی و تجهیزات
  • متخصصان حرفه ای که مرکز دیتا را بهتر می توانند مدیریت نمایند.
  • دسترسی یکسان شرکا به تجهیزات
  • دسترسی به زیرساخت چالاک در هنگام نیاز به ایجاد تغییرات در فناوری
  • دسترسی به نقشه مسیر [40] برای رفع نواقص و مشکلات

کسب و کارهایی که از Colocation  استفاده می نمایند غالبا درگیر کنترل فعالیت های عملیاتی بسیاری هستند.  بنابراین به یک فضایی  که بتوانند زیرساخت خود را در آنجا قرار دهند نیاز خواهند داشت.

روش دوم:

 اجاره مکان با شیوه سنتی: (Traditional Colocation)

در این روش شرکت میزبان [41] (شرکتی که خدمات اجاره می دهد) خدمات زیر را برای سازمان ها فراهم می آورد.

  • فضای فیزیکی [42] (قفسه ها و کمد ها)
  • برق مورد نیاز بین قفسه ها و کمد ها
  • تهویه مطبوع و سیستم اطفا حریق
  • ایجاد امنیت[43] فیزیکی و شبکه ای
  • اتصال [44] به شبکه های مخابراتی و ماهواره ای
  • دسترسی سازمان به انباره داده[45] و کنترل از راه دور [46]

 

مسئولیت هایی که در این روش به  عهده ی خود سازمان اجاره کننده ی خدمات است عبارتند از:

  • فراهم آوری زیرساخت فناوری شامل خرید و نصب سخت افزار
  • فراهم آوری اتصالات شبکه و نصب در بین قفسه ها
  • کنترل و نظارت بر همه ی سیستمها بصورت 24*7*365
  • تعمیر و نگهداری همه ی تجهیزات بصورت 24*7*365
  • طراحی و پیکر بندی تجهیزات
  • مدیریت کارکنان و فروشندگان مختلف (مرکز COLO، تامین کننده ی نرم افزار و سخت افزار)

 در این روش باید هزینه های پنهان [47] و فعالیت های غیر عملیاتی [48] را باید مورد توجه قرار داد از جمله:

  • منابع انسانی (مدیریت کارکنان تخصیص داده شده به کنترل زیرساخت اجاره ای،بیمه ف تعطیلات، برنامه های شیف شب و روز های تعطیل ،مجوز ها و آموزش های مورد نیاز )
  • مدیریت روابط با فروشندگان[49]
  • پاسخگویی و مسئولیت در بلایای طبیعی
  • امنیت و پاسخ به درخواست ها (SAS - 70 , HIPAA , PCI , ETC.)
  • مدیریت تجهیزات از رده خارج[50]

روش سوم :

اجاره مکان مدیریت شده :( Managed Colocation)

این روش یک رده بالاتر از اجاره مکان سنتی قرار می گیرد. این روش به منظور خدمت رسانی به سازمان هایی که بر حسب کارکرد های حساس ماموریت [51] سازمانی خویش ترجیح می دهند که تا حدی کنترل بعضی از امور را در دست داشته باشند ، ایجاد شده است. این روش خدمات زیر را برای سازمان ها فراهم می آورد:

  • فضای فیزیکی
  • تامین برق مورد نیاز قفسه ها و رک ها (باتری ذخیره ، ژنراتورهای زخیره برق) و اتصالات شبکه ای همراه با SLA [52]مناسب
  • تهویه هوا [53]و کنترل سیستم اطفا حریق
  • امنیت
  • تامین سخت افزار های مورد نیاز زیرساخت
  • گماردن تیم های کاری برای نگهداری [54] و عملیات روزانه
  • تکمیل زیرساخت و مدیریت زنجیره ی تامین[55]
  • بکار گیری توانمندی [56]های موجود ( نیروی انسانی و تجهیزات)
  • ایجاد شرایط دسترسی [57]و مدیریت از راه دور توسط خود سازمان
  • مدیریت ذخیره سازی[58]
  • رایانش ابری خصوصی [59]
  • ارائه ی راهکار های فنی و مدیریتی
  • مدیریت سیستم های عملیاتی (OS) و نرم افزار های کاربردی (Apps)
  • مدیریت تجهیزات شبکه [60] (Firewall & Load balancers)
  • نظارت [61] بر تجهیزات، نرم افزار ها و سیستم های عملیاتی

سازمان هایی که از لحاظ دسترس مشتری به خود و اتصال [62]در وضعیت حساسی قرار دارند  و باید دائما تجهیزاتشان روشن بوده و اصطلاحا قطعی نداشته باشند و از سوی دیگر خود را نیازمند به کنترل همه جانبه سیستم عملیاتی (OS)  می دانند ، از این روش استفاده می نمایند.

 

تحلیلی از مدل ایجاد زیرساخت در بانک کشاورزی:

معرفی مرکز:

بانک کشاورزی یکی از بانک های تخصصی کشور و مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که ماموریت آن ، حمایت از بخش کشاورزی و زیرمجموعه های آن است. بانک کشاورزی در بیست و یکم خرداد سال 1312 هجری شمسی تاسیس شد.این بانک در آستانه ی هشتاد و دو سال تجربه خدمت رسانی به عنوان یک بانک پیشرو در زمینه ی ارائه ی خدمات بانکی به همه ی مردم در سراسر کشور در حال خدمت رسانی است.این بانک به منظور ارائه خدمات نوین مالی در راستای ماموریت خود در استفاده از فناوری های نوین ، در کشور پیشگام بوده و به همین منظور پیشرفت چشمگیری در ارتقا سطح توانمندی های فناورانه خود داشته است.

بانک هایی که از سیستم بانکداری متمرکز استفاده می نمایند از مراکزی هستند که عدم قطعی و تداوم اتصال به شبکه گسترده برایشان از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است . وجود تراکنش های بسیار زیاد مالی و ثبت لحظه ای اطلاعات مشتریان ،حساسیت زیاد در جهت اتصال دائم و حفظ رضایتمندی مشتریان را سبب می شود.  با توجه به این موضوع میزان اهمیت داشتن کیفیت و دسترسی به فناوری دو چندان خواهد بود.

از سویی دیگر گستردگی فعالیت های عملیاتی  مرتبط با نظارت و کنترل و حفظ کیفیت ارتباطات ، مستلزم صرف وقت و هزینه ی بسیار است. در شرایطی که تمرکز متخصصین امر بانکداری روی مسائل مالی است کنترل و مدیریت حجم وسیعی از عملیات مرتبط با فناوری کاریست بس دشوار که به دلیل حجم بسیار بالای کار ممکن است میزان نظارت به اندازه ی کافی نبوده و کیفیت خدمات مالی بانک که مبتنی بر کیفیت فناوری و خطوط ارتباطی است، کاهش یابد.

از سوی دیگر فراهم آوری زیر ساخت های گسترده ی مورد نیاز برای ارائه ی خدمات، علاوه بر وقت گیر بودن مستلزم پرداخت هزینه های بسیار است که با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و نیاز به ارائه ی خدمات نوین ، زیرساخت های فیزیکی امروز ممکن است پاسخگوی نیاز های فردا نباشد. البته این مورد اخیردر کشور ما که سازمان ها چندان بر لبه تکنولوژی[63] حرکت نمیکنند ، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. ولی از جهتی دیگر سرمایه گزاری هنگفت در بخش زیرساخت فیزیکی با مشکل استهلاک روبروست و مدیریت تجهیزات از رده خارج باری سنگین بر دوش سازمان خواهد گذاشت. در ظاهر این هزینه های زیرساختی و سرمایه گزاری های کلان جز سرمایه های سازمان محسوب می شوند ولی سالیانه مبالغ زیادی مالیات به این سرمایه های بلااستفاده تعلق می گیرد و چه بسا از بین بردن این تجهیزات موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم می آورد و همانطور که در بخش مطالعه ی ادبیات موضوع مطرح شد نرخ بازگشت سرمایه در سرمایه گزاری های کلان زیرساختی بسیار طولانی مدت است.

بانک کشاورزی در آغاز، کلیه فعالیت های مرتبط با زیر ساخت فناوری اطلاعات، اعم از خرید و نصب تجهیزات ، بخش زیادی از پیکربندی ها و راه اندازی خطوط مخابراتی و ماهواره ای ، مدیریت شبکه ، سخت افزار، نرم افزار ، خرید لایسنس ها و تهیه مجوز های لازم ، نگهداری از سخت افزار ها و نرم افزار ها بصورت 24*7*365 ، تعمیر و نگهداری ، اختصاص فضای مورد نیاز برای استقرار تجهیزات و کارکنان ،استخدام و بکارگماری نیروهای متخصص فناوری اطلاعات، مدیریت کارکنان و مسئولیت کلیه فعالیت های مرتبط با نیروی انسانی  را خود بر عهده گرفت.

البته بخش کمی از فعالیت های خود ،اعم از برقراری ارتباطات و حفظ اتصال به شبکه را به شرکت های بزرگ و مطرح در امر فناوری کشور برون سپاری نمود.

از آنجایی که حفظ و نگهداری ، کنترل و مدیریت همه این فرایندها و پروژه ها امری بس دشوار می نمود و بانک هزینه های زیرساختی زیادی را متحمل میگشت در سال 1387  بانک کشاورزی به اجرای یک طرحی نوین در زمینه ی گسترش فناوری با رویکردی تازه اقدام کرد که موجبات سودآوری بانک را فراهم می کرد. در این سال بانک کشاورزی اقدام به تاسیس یک شرکت سهامی خاص با عنوان گسترش فناوری های نوین کشاورز نمود که سهامدار اصلی این شرکت خود بانک کشاورزی است.

از یک سو بانک کلیه ی فرایند های مرتبط با فناوری اطلاعات خود را به این شرکت برونسپاری کرده است و به این ترتیب توانسته بار زیادی از مسئولیت های مرتبط با فناوری را از دوش خود بر دارد و هزینه های زیرساختی خود را با اجاره دادن به این شرکت و تبدیل هزینه های زیرساختی به هزینه های عملیاتی تا حدود بسیاری کاهش داده و به سود خالص بیشتری دست یافته است. از سوی دیگر از انجا که خود بانک کشاورزی سهامدار اصلی این شرکت است در میزان سودآوری آن شرکت نیز سهیم خواهد بود.

واحد های شرکت گسترش فناوری های نوین کشاورز که با رویکرد سیستمی به ارائه ی خدمت مشغولند عبارتند از:

  • واحد شبکه و سخت افزار
  • واحد عملیات رایانه ای
  • واحد پشتیبانی و راهبری سیستم ها
  • واحد پشتیبانی فناوری اطلاعات
  • واحد مهندسی نرم افزار

در مجموع خدماتی که شرکت گسترش فناوری های نوین کشاورز به بانک کشاورزی و سایر سازمان ها ارائه میدهد عبارتست از:

  • ارائه ی خدمات زیرساخت
  • ارائه ی خدمات مشاوره ای و اجرای پروژه در زمینه های فناوری اطلاعات ، کامپیوتر و شبکه های الکترونیکی
  • ایجاد و راه اندازی و اداره ی واحد های ساخت یا مونتاژ تجهیزات و وسایل کامپیوتری ، الکترونیکی و ملزومات مرتبط
  • طراحی و تولید نرم افزار های مدیریت داشبورد، سیستم مکانیزه نظارت بر طرح ها(سنا)، سیستم مکانیزه وصول مطالبات ، سیستم مرآت ، سیستم ارتباط با مشتریان ، سیستم مالی اموال و صدور و شخصی سازی انواع کارت های بانکی
  • پشتیبانی و نگهداری شبکه های ارتباطی   [64]WAN و LAN    [65]
  • تامین محصولات و خدماتIT با محوریت بانک ها و موسسات مالی و اعتباری کشور ومنطقه با بهره گیری از جدیدترین فناوری ها

از آنجایی که حفظ امنیت اطلاعات و تراکنش ها در راس برنامه های بانکی قرار دارد ، ساختمان مرکزی بانک ،فضایی را تحت عنوان سایت مرکزی در اختیار شرکت گسترش قرار داده و خرید کلیه تجهیزات مورد نیاز خود را نیز بر عهده گرفته است. از سوی دیگر مسئولیت اصلی حفظ امنیت نیز بر عهده بانک بوده و واحد امنیت در شرکت گسترش فناوری نوین، تنها مسئول حفظ امنیت حوزه های کاری مرتبط با مسئولیت های خویش می باشد.

  • بحث و نتیجه گیری:

در جهت نحوه سرمایه گزاری سازمان ها در حوزه ی توسعه ی فناوری ، بررسی ماموریت سازمان در اولویت قرار دارد. باید مقایسه ی  هزینه – فایده [66] سرمایه گزاری ها مورد بررسی قرار گیرد. چنان چه ماموریت سازمان  تنها بر بستر فناوری قابل اجرا باشد ، پس توسعه فناوری اطلاعات و سرمایه گزاری های  مناسب در اولویت برنامه ها قرار می گیرد. البته سازمان ها باید دقت داشته باشند که تا جای ممکن دربحث بودجه ریزی ، هزینه های سرمایه ای و زیرساختی را کاهش و به هزینه های عملیاتی تبدیل نمایند. ولی در سازمان هایی که دسترسی به فناوری امری حیاتی برای سازمان محسوب نمیشود، بهتر است سازمان از شرکت های ارائه دهنده خدمات زیر ساخت استفاده نموده و با پرداخت اجاره ماهیانه یا سالیانه با حداقل هزینه به خدمات و ارزش بیشتری دست یابند. بانک کشاورزی به عنوان سازمانی که در استفاده از فناوری های نوین در جهت ارائه ی خدمات نوین بانکداری الکترونیک پیشگام بوده است، به منظور تمرکز بیشتر بر فعالیت های بانکی و مالی و کسب رضایتمندی مشتریان با خرید سهام عمده ی  شرکت گسترش فناوری های نوین کشاورز با پرداخت اجاره ماهیانه به این شرکت بخش عمده ای از هزینه های زیر ساختی و سرمایه ای خود را حذف نموده و به هزینه های عملیاتی تبدیل نموده و در این راستا خود به نظارت عملکرد کلی شرکت مربوطه می پردازد. پیشنهادی که برای این سازمان مطرح می باشد آنست که با حفظ مصالح و تدابیر امنیتی رفته رفته با برنامه ریزی ، به سوی استفاده از فناوری های جدید تری مانند رایانش ابری[67] حرکت نموده و این تحول را در صدر برنامه های شرکت گسترش فناوری های نوین کشاورز قرار دهد و بدین سان در استفاده از این تکنولوژی نیز پیشگام بوده و گام موثری در جهت کاهش هزینه های زیر ساختی بردارد. بدین منظورپیشنهاد می گردد محققین حوزه فناوری اطلاعات ، میزان آمادگی بانک کشاورزی را در جهت حرکت به سوی استفاده از سیستم رایانش ابری به عنوان موضوع تحقیق خود قرار دهند.



مراجع

  1. Bharadwaj,A.S.(2000). A resource-based perspective on information technology capability and firm performance: An Empirical investigation: MIS Quarterly, 169-196
  2. C.V.ramamoorth , R.S ..” infrastructure for Information technology Systems” . IEEE International Conference on Systems, Man and Sybernetics.2005
  3. Chanopas, A , “ Managing information Technology Infrastructure: A new flexibility framework “. Management Research News , 29.2006
  4. Enakrire , T.R., Oneynania , O.G.(2007). Factors affecting the development of Information Infrastructure in Africa. Library Hi Tech News,24(2),15-20
  5. Fink, I. “ Exploring The perceived business value of the flexibility enabled by information technology infrastructure: A case study “ . Decision support Systems 46 , 344-355 , 2008
  6. Ganesh bhatt , A.E. “ Building and leveraging information dynamic environment: The Roll of IT Infrastructure flexibility as enabler of organizational responsiveness and competitive advantage “. Information & Management 47, 341- 349, 2010

7.Gheysari, H., Rasli .A, Roghanian. P, Jebur , H. “ The Roll of Information Technology Infrastructure Capability (ITIC) in Management”. International Journal of Psychology & Social Science , 36-40,(2012)

  1. McKay, D., & Brockway, D. (1989). Building IT Infrastructure for the 1990s. Stage by Stage.,9 (3), 1-11
  2. M. Broadbenta, O.W. “Strategic context and Patterns of IT infrastructure Capability ”. Journal of Strategic Information Systems 8 , 157 – 187.2000

10.Marion G.sobol,G.K “ Relation of CIO background , IT infrastructure  and economic performance”. Information and Management 46,271-278, 2009

11.Popoola, M. (2002).Integration en samtidsspegling: en oversikt : Svenska kommunforbundet.

Rachel A, Dines , Sophia I, Varagas , Doug Washburn and Eric chi , “ Build or Colocate? The ROI of your Next Data Center Forrester” August, 2013

  1. Sirkemma , S. (2002). IT Infrastructure management and standards.
  2. Tapati Bandopadhyay, P.K.” A Data – driven View of the Evolving IT Infrastructure Technologies and Options”. Springer – Verlag berlin Heidelberg ,297- 304 ,2014
  3. Weill , P., & Vitale ,M .(2002)What IT Infrastructure capabilities are needed to implement e-business models.MIS Quarterly Executive, 1(1) ,17-34
  4. Weill , P., & No, C. W . P. (1992), INVESTMENT IN INFORMATION
  5. Xia , W., & King , W. R. (2002). Determinants of Organizational IT Infrastructure Capabilities: An Empirical Study. Management Information Systems Research Center Working Paper, 02- 10
  6. Xia , W., & King , W. R. (2004).Antecedent of organizational IT Infrastructure capabilities . Retrieved August ,18,2005.
  7. Xianfeng , Q. Conceptual Model of IT Infrastructure Capability and its Empirical justification “. TSINGHUA SCIENCE AND TECHNOLOGY , 13, 390- 394, 2008

 

[1] Michael Porter , 1997

[2] Competitive Advantage

[3] Cost Leadership

[4] Differentiation

[5] Focus

[6] Chain Theory

[7] IT infrastructure

[8] CIO (Chief Information Officer)

[9] CFO (Chief Finance  Officer)

[10] ROI (Return of Investment)

[11] Budget

[12] System Theory

[13] Gartner ,2010

[14] Value

[15] Capital Expenditure

[16] Operating Expenditure

[17] Infrastructure

[18] Information Technology

[19] Data

[20] Devices

[21] Satellite

[22] Agile

[23] Platform

[24] IT Staff

[25] Architecture

[26] Flexibility

[27] Human – machine System

[28] Adaptability

[29] Rate Of Investment

[30] Server

[31] Run

[32] Leading Organization

[33] Rack

[34] License

[35] Operating System

[36] Applications

[37] Hardware

[38] software

[39] Bandwidth

[40] Road map

[41] host

[42] Physical space

[43] Security 

[44] Connectivity

[45] Data Base

[46] Remote Control

[47] Hidden Expenditure

[48] Non- Operational activities

[49] Vendors

[50] Amortized

[51] Mission  

[52] Service Level Agreement

[53] Air Conditioning

[54] Maintenance

[55] Supply Chain

[56] Capability

[57] Access

[58] Storage Management

[59] Private Cloud Computing

[60] Network Devices

[61] Monitoring

[62] Log on

[63] Technology Edge

[64] Wide Area Network

[65] Local Area Network

[66] Cost - Benefit

[67] Cloud Computing

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.