ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

 

 

عنوان مقاله:  بررسی و تبیین اهداف رسانه ای سازی و معرفی عملکرد مدافعان حرم

نویسنده: لیدا صداقت کیش

مقدمه:

بیان مساله:

رسانه یکی از قدرتمندترین ابزار های مدیریتی در کنترل افکار و رفتار عمومی آحاد جامعه است.رسانه می تواند با شناخت کامل ارزش ها و فرهنگ های اصیل اسلامی ایرانی ، پس از تدوین استراتژی های لازم در جهت دستیابی به اهداف و حل مساله با تحلیل محتوا ، برنامه ریزی و شناخت نقطه ی آغاز و پایان مساله ، طی مسیر نماید.

به فرموده ی مقام معظم رهبری مد ظله عالی امروزه  " اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن است. در این جنگ نرم وظیفه ی مجموعه ی فرهنگی این است که هنر تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثرگذار شود. موثرترین سلاح بین المللی علیه دشمنان و مخالفین ، سلاح تبلیغات است. اکنون فرهنگ اسلام ناب که انقلاب اسلامی بر اساس آن بنیان شده است، در معرض تهاجم دشمنان قرار دارد. برای مقابله اصولی و برنامه ریزی شده با این تهاجم دشمن ، لازم است که مدیریت متمرکز و هدایت کننده ای در امور فرهنگی بوجود آید. ما باید مدرن ترین شیوه های تبلیغ را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهیم ".

طبق فرمایشات رهبر عظیم انقلاب مسائل و نکات کلیدی که رسانه های گوناگون با آن روبرو هستند عبارتند از:

  • الویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن
  • تعیین وظیفه مقابله برای مجموعه فرهنگی کشور
  • با هنر تمام عیار و قالبی مناسب به میدان آمدن
  • اعلام سلاح تبلیغات به عنوان موثرترین سلاح بین المللی
  • حفظ و اشاعه ی فرهنگ اسلام ناب به عنوان اساس بنیان انقلاب اسلامی بودن
  • مقابله اصولی و برنامه ریزی شده با تهاجم فرهنگی دشمن
  • لزوم مدیریت متمرکز و هدایت کننده در امور فرهنگی کشور
  • استفاده از مدرن ترین شیوه های تبلیغ
  • رساندن پیام حق به دیگران (جهانیان) هدف تبلیغات بودن

کلیات اهداف:

یکی از اهداف و رسالات بسیار مهم رسانه گسترش و اشاعه ی فرهنگ دفاع و مقاومت است. به عنوان مثال ارزش های دفاع مقدس در کشور ما نوعی ارزش اجتماعی محسوب میشود ولی در جامعه ی کنونی حفظ این ارزش ها از تعرض فرهنگ های دیگر به یک مساله ی اجتماعی تبدیل شده است. در این بین نقش رسانه روشنگری و ایجاد بصیرت است در عموم جامعه ، چه آنهایی که دوران جنگ را تجربه کرده اند و چه نسل جنگ نادیده... بنابراین حمایت برنامه ریزان حوزه ی رسانه وحاکمان کشور چه بصورت مادی و چه معنوی ،  بسیار حائز اهمیت بوده و با این کار تقویت و هدایت موثر فرایند کنترل اجتماعی به سود ارزش های غنی فرهنگ دفاع و مقاومت شکل می گیرد.

مقام معظم رهبری طی سخنانی چاپ شده در مجله ی مهر [1] فرموده اند که " که اگر مدافعان حرم در خارج از مرزهای ایران با دشمن مبارزه نمیکردند و جلوی دشمن را نمی گرفتند، دشمن به داخل کشور می آمد و ما الان باید در کرمانشاه، همدان و دیگر استان ها با دشمن مبارزه می کردیم.در واقع این شهدای عزیز جان خود را در راه دفاع از کشور، ملت ، دین و انقلاب اسلامی فدا کردند  " .

و در جایی دیگر در مورد لزوم اشاعه ی فرهنگ دفاع در خارج از خانه فرموده اند:  "نباید به دشمن اعتماد کرد چرا که در ماه پایانی دفاع مقدس نیز علی رغم پذیرش قطعنامه از سوی ایران، متأسفانه باز صدام و ایادی منافقین از فرصت ایجاد شده (آتش بس) سوء استفاده کرده و به داخل کشور رخنه کردند. زیرا لب مرز / بیرون خانه جلویش را نگرفتیم پس مجبور شدیم داخل خانه با او بجنگیم؛ اما حالا کیلومترها دور از خانه با او درگیر هستیم و جلویش را سد کرده ایم ".

حال در این شرایط اگر طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب عمل مقاومت و دفاع از کشور را در دستور کار رسانه قرار دهیم ، در وهله ی اول باید تحلیلی از عملکرد این مدافعان حرم داشته باشیم. تحلیلی  که می توان در اینجا بدان اشاره کرد آنست که واژه ی حرم در اینجا بسیار هوشمندانه انتخاب شده و عمل مدافعان حرم نه فقط حفظ حریم خانه ی اهل بیت علیهم السلام ، بلکه حفظ حریم خانه ی ملت به عنوان بخشی از خانه ی خود و خانه ی دین و انقلاب اسلامیست.

به منظور ایجاد عمق و باروری در ارزش ها باید اهمیت  این فرهنگ دفاع در خارج از خانه توسط رسانه به عنوان یکی از مهمترین ارکان فرهنگ سازی ، به تصویر کشیده شود. بدین منظور پس از تبیین مبانی عقلانی این ارزش ها، قابلیت پذیرش آنها از سوی جامعه تسهیل می گردد. در بحث تبیین ایثار و از خود گذشتگی در راه آرمان های اسلامی و ملی تاکنون توجه عمده ی رسانه هاو مخصوصا نظام تربیتی و تبلیغی ما بر جنبه های احساسی و عاطفی تجربه دفاع مقدس قرار گرفته اما غافل از آنکه نسل جنگ نادیده کشورمان توجیه عقلانی را بیشترمی پسندد . پس باید برنامه ریزی اشاعه ی فرهنگ مقاومت بر پایه و اصول عقلانی قرار بگیرد.

از سوی دیگرتبلیغات و فرهنگ سازی جهت اشاعه ی ارزش های دفاع و مقاومت در رسانه ها آنقد که باید و شاید صورت نگرفته و از طرفی بررسی های انجام شده نشان میدهد که نتیجه ی شیوه های تبلیغاتی گذشته از قهرمانان و اسوه های دفاع مقدس در اذهان نسل جنگ نادیده شخصیت های افسانه ای و دور از دسترس ساخته اند غافل از اینکه در جو جامعه ی کنونی و مخصوصا برای نسل جوان امروز ادامه ی روش های پیشین در اشاعه ی تبلیغات دفاع و فرهنگ سازی، قابل الگوسازی و الگوپذیری نیستند.پس باید الگوها به نوعی به تصویر کشیده شود که مناسب و باور کردنی بوده و ضمن هماهنگی با ایده آل ها و علایق آنها، ساده ، بدون تناقض  و منطبق بر شرایط ملی و محلی جامعه ی کنونی باشد. در این بین بهره گیری از حاملان این ارزش ها ، یعنی ایثارگران عرصه های دفاع مقدس میتوانند نقش بسیار پر رنگی برای تبلیغات و روشنگری عقلانی ایجاد نمایند.

 بنابراین می توان اهداف تبلیغات رسانه ای اشاعه ی فرهنگ دفاع از حرم را به صورت کلی چنین بیان نمود:

  • الگوسازی عینی برای جوانان حال و نسلهای آتی کشور و امت اسلامی در جهت دفاع از میهن
  • پالایش فرهنگی و تثبیت باور ها و ارزش های درست در دفاع از حریم ولایت و وطن
  • حفظ ارزش های گروهی (گروه رزمندگان) و مدافعین حرم و ارتقا آن به سطح ارزش های ملی – مردمی
  • تقویت و هدایت موثر فرایند کنترل اجتماعی به سود دفاع از ارزش های دفاع و مدافعین حرم

در این راستا می توان محور تبلیغات را بر اصول ذیل بنا نمود:

  • شفاف تر نمودن چارچوب نظری در حوزه ی فرهنگ مقاومت و دفاع از حرم
  • تبیین مفهوم حرم و فرهنگ دفاع در خارج از خانه
  • شناخت و تحلیل ویژگی ها ، مظاهر و ارزش های فرهنگ بومی و مقایسه ی آن ویژگی ها و مظاهر ارزش های فرهنگ و ارزش های بیگانه
  • استفاده از نماد های بدیل و غیر افسانه ای به منظور باز آفرینی فرهنگی ارزش های دفاع مقدس در عین حفظ روح کلی آنها
  • تبیین مبانی عقلانی فرهنگ مقاومت، دفاع و حفظ خون شهدا

همچنین شناخت علمی و اصولی مخاطبان و تهیه برنامه منطبق بر ارزش های جامعه ی کنونی و سطح پذیرش باید استراتژی باشد که در راستای تحقق این اهداف باید مورد استفاده قرار بگیرد.

نتیجه گیری:

بنابراین مسئولین می توانند برای مقابله با دست های پنهان و ایجاد یک سیستم دفاعی برای ملت و اجتماع در برابر نفوذ فرهنگی دشمنان و همچنین رساندن پیام حق به دیگران، یورش به نکات انحرافی و منحط فرهنگی موجود در مجموعه دشمنان با برنامه ریزی های اصولی و زیر بنایی در حوزه ی رسانه های جمعی و تخصیص بودجه ی لازم، راه را بر روی رسانه های زرد که با هدف تضعیف بنیان های ساختاری نظام طراحی شده اند ، ببندند.

 

[1] شناسه ی خبر: 3040514 ، جمعه 16 بهمن94، مجله ی مهر                                                                                        

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.