ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

استرس و تاثیر ان بر بدن انسان

استرس یا تنش به معنی هر نوع موقعیت یا حالتی است که باعث رنجش ،نا ارامی وناراحتی شما شود استرس می تواند به دلایل گوناگون شکل گیرد . فشارهای کاری ، اختلافات خانواد گی ، فشارهای مالی ، مشکلات عاطفی و..............

استرس های شدید اما زود گذ ر مانند : اضطراب و نگرانی قبل از ایراد سخنرانی در یک جمع و یا حل مساله ریاضی ، استرس های طبیعی و زود گدر مانند : تنش های که در زندگی روزمره پیش می اید ، مثل ازمون های درسی در طول دوره تحصیلی

پیامدها و اتفاقات استرس زا ( رخدادهای مهمی  مانند مرگ یکی از نزدیکان یا بروز بلایای طبیعی مثل زلزله و...)  می تواند موجب ایجاد استرس های طولانی مدت گردد.

اثر استرس بر بدن بسیار زیاد و گاهی مزمن می باشد. بصورتی که زندگی عادی فرد را تحت اشعاع قرار می دهد . استرس های  طولانی مدت و مزمن ، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند . هر چقدر دوره استرس طولانی تر باشد ، میزان اثرات منفی آن بر روی بدن نیز بیشتر است ، تاثیر منفی ابتد ا در سطح سلول های سیستم ایمنی بدن است، اما با طولانی تر شدن استرس ، عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف می گردد. استرس های مزمن و طولانی مدت ( استرس هایی که از کنترل فرد خارج است و یا استرس های نامحدود ) حتی  می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را متوقف کند .

کاهش سم زدایی و متابو لیسم بدن

تاثیر منفی بر عملکرد هورمن های جنسی

از کار انداختن دستگاه  ایمنی بدن

استرس را جدی بگیرید. اثار ان شبیه اثار سم در بدن است

ارتباط با سطح استرس سرو تئین روده

آسیب به دستگاه قلبی – عروقی بدن

اثر منفی دوران کودکی بر استرس

تاثیر منفی استخوان ها و ماهیچه ها


اثر کورتیزول بر بدن

کور تیزل یکی از هورمن های بدن است که توسط غده ارد نالین یا فوق کلیوی ترشح می شود . ترشح کورتیزول در جریان واکنش بدن به استرس ، در سطح بالایی صورت می گیرد و نیز به دلیل ان که کور تیزول مسئول چند تغییر مربوط به استرس در بدن است به آن هور مون استرس گفته می شود .

هور مون کورتیزول در فعالیتهای زیر دخالت دارد

تنظیم فشار خون – سوخت ساز مناسب قند خون – سیستم دفاعی بدن – واکنش تحریکی و التهابی  کوتیزول به طور طبیعی در بالاترین سطح و شب ها در پایین ترین سطح وچود دارد.

نشان داده شده است که وجود سطح بالا و طولانی مدت کورتیزول در جریان خون (انچنان که استرس مزمن پیش اید ) دارای تاثیرات منفی است ، مانند  اختلال در عملکرد شناختی – اختلال در عملکرد غده تیرو ئید – عدم تعادل در میزان قند خون – کاهش تراکم استخوان- کاهش بافت عضلانی – افزایش فشار خون – تضعیف سیستم دفاعی واکنش های تحریکی بدن میشود.

همانطوریکه مشخص شد استرس می تواند به بدن اسیب برساند و حتی زندگی عادی فرد را مختل نماید همه انسانها با کمی توجه به عوامل استرس زا می توانند استرس را مدیریت کنند و حتی آن را کاهش دهند . زندگی ماشینی ، مشکلات محیطی اب و هوا باعث تشدید استرس شده و به فرد اسیب رساند. داشتن تفریحات آخر هفته افزایش مهارتهای حل مسائل ، پیاده روی ، مشورت ، افزایش ارتباطات اجتماعی ، توجه به تغدیه ، مراقبت از خود در کاهش استرس نقش اساسی داشته و کمک می کند که زندگی بهتر سالمتری تجربه کنیم.

گراورنده: سوسن محبوبی

منابع: بهداشت روانی اسپنسر راتوس، ترجمه یحیی محمدی ، اصول طب داخلی هاریسون  ( بیماریهای دستگاه ایمنی)

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.