ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

نقش اینترنت در بازار رقابتی

همواره این سوال مطرح می شود که اینترنت  چه نقشی در بازار  در جهت ایجاد هم افزایی  و بهبود عملکرد  صاحبان کسب و کار دارد.  در این نوشته به چگونگی  و کاربرد اینترنت در بازاریابی  می پردازیم  .

برخی از تحلیلگران مدعی اند که اینترنت شیوه رقابت را تغییر خواهد داد . اینترنت کار مقایسه قیمت ها را برای خریداران و فروشندگان آسان می کند. تعداد واسطه های لازم بین تولید کنندگان و استفاده کنندگان نهایی را کاهش می دهد. هزینه های مبادله را کاهش می دهد ، سازکار قیمت گذ اری را بهبود می بخشد و به این وسیله رقابت را افزایش می دهد. یک پیامد احتمالی این تغییرات آن است  که برای شرکت ها کار متمایز کردن خود از دیگران به اتکای هر چیزی جز قیمت کم تر دشوار می شود، و آنها تنها با  پیشنهاد قیمت های پایین تر می تواندد خود را از رقبایشان متمایز کنند . نقش تمام استراتژیها های رقابتی تجاری متمرکز بر  متمایز شدن کم رنگ تر خواهد شد و شرکت هایی که از استراتژی های کاهش هزینه پیروی می کنند موفق تر خواهند شد .

ایترنت کارایی رقابتی بودن بسیاری از بازارهای محصول را افزایش داده است ، اما تردید داریم که رقابت منحصرا روی کاهش قیمت محصولات متمرکر خواهد شد . زیرا خلاقیت احتمالا ادامه خواهد یافت و شاید شتاب هم بگیرد . کالا ها و خدمات جدید و منحصر به فردی به بازار عرضه خواهد شد و راه را برای افراد و شرکت های خلاق برای کسب مزیت رقابتی ،  حداقل در کوتاه مدت هموار خواهد نمود . بنابراین ، آن دسته از شرکت های که منابع و شایستگی های لازم برای ایجاد جریانی پیوسته از عرضه کالا ها و خدمات جدید باب طبع یک یا چند بخش از بازار در اختیار دارند . یعنی می توانند به نحوی  موثر یک استراتزی فرصت طلبی را اجرا کنند  قاعدتا باید بدون توجه به پیشگامی یا عدم پیشگامی خود از حیث کم بودن هزینه ها موفق باشند .

علاوه بر این اینترنت یک کانال ارتباطی است . اینترنت فرایند نشر اطلاعات از جمله اطلاعات مربوط به قیمت را تسهیل می کند . اما کالا ها و خدمات با ویژگی های ظاهری یا منابع مختلفی به بازار ها عرضه می شوند . همان طور که مشتریان اطلاعات بیش تری را از اینترنت دریافت می کنند و مطلع تر می شوند ، کم تر تحت تاثیر تفاوت های سطحی بین برندها و نام های تجاری مختلف قرار می گیرند. اما اگر شرکتی منابع بی نظیری ارائه کند که از نظر بخشی از بازار با معنا و با ارزش قلمداد گردد ، باز هم قادر خواهد بود محصولات خود را متمایز کند و قیمتی به صرفه را برای محصول خود وضع کند ، تا زمانی که رقبایش نیز بتوانند چیزی مشابه ارائه کنند.

سرانجام اینکه اینترنت کار تولید و عرضه طبق سفارش مشتریان و شخصی کردن روابط با مشتریان را برای شرکت ها راحت تر خواهد کرد . چنین شخصی سازی روابط ، باید شرکت را در چشم مشتریان از رقبایش متمایز کند و وفاداری او را افزایش بدهد. مثلا طی چند سال گدشته اینترنت نقش مهمی در ایجاد و توسعه ائتلاف های میان خریداران سازمانی و فروشندگان طرف انها ایفا کرده است . شرکت های تولید کننده کالاهای مصرفی و شرکت های عرضه کننده خدمات و حتی شر کت هایی چون یاهو نیز از قابلیت های متقابل اینترنت برای کسب و انتقال اطلاعات و بر قراری و توسعه روابط با مشتریان بهره می گیرند

 

منابع: پنجمین فرمان _ استراتژی بازاریابی ژان کلود لرش

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.