ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

نفوذ در بازار با بخش بندی بازار و بازار یابی هدف

نفوذ در بازار علاوه بر اینکه نیاز به تحقیقات بازاریابی و دریافت اطلاعات دارد، باید منجر شود که بخش بندی بازار به درستی انجام شود. زیرا بدون بخش بندی بازار نفود در بازار با موانع و هزینه ای زیادی انجام خواهد شد که ممکن است کالا جایگاه خود را بدرستی پیدا نکند، در این نوشته سعی شده  بخش بندی بازار و فرایندهای ان  مورد برسی قرار گیرد .

بخش بندی بازار ، فرایندی است که بر اساس ان یک بازار به زیر بخش های متمایزی از مشتریان که نیازها و مشخصاتشان یکسان است تقسیم بندی می شود . ار ان جا که مشتریان هر بخش نیازها و خواسته های یکسانی دارند ، به شیوه های مشابه ای به یک طرح بازار یابی و یک محصول خاص پاسخ می دهند . بازاریابی هدف مستلزم ارزیابی جدابیت های نسبی بخش های مختلف ( از حیث توان بالقوه بازار ، نرخ رشد ، شدت رقابت و دیگر عوامل) و هم چنین مستلزم برسی ماموریت شرکت و ارزیابی توانایی هایی ان در تامین خواسته های هر بخش مشتریان است .

موقعیت یابی با تعیین جایگاه محصول در بر گیرنده شیوه های  عرضه محصول و نحوه طراحی طر ح های بازاریابی به گونه ای است که با خلق وجهه و جایگاهی منحصر بفرد در اذهان مشتری بتواند مزیت رقابتی پایداری برای شرکت پدید اورد.

این سه فرایند تصمیم – یعنی بخش بندی بازار ، بازار یابی هدف، موقعیت یابی – به شدت به هم مرتبط و به یکدیگر وابسته اند . اگر شرکت می خواهد بر مدیریت یک رابطه بازار – محصول خاص موفق باشد . می باید تمام سه فرایند را برسی و اجرا کند . اغلب اوقات نه همیشه ، شرکت های موفق توانسته اند این رابطه را خوب مدیریت کنند و به این ترتیب فاصله شان را با رقبایشان بیش تر کنند .

در کشور انگلستان ، شرکت های ژاپنی در زمینه های مختلف صنعتی از رقبای انگلیسی خود بهتر عمل کردند . یک دلیل اصلی ان این است که ژاپنی ها بهتر توانستند بخش بندی بازار ، تعیین بازار هدف و موقعیت یابی محصول و روابط میان این  سه فرایند را مدیریت کنند . هر چقدر یک شرکت بزرگ باشد ، اما معمولا با تعداد بخش های بازار موجور و مستعد سرمایه گداری محدود است . بنابراین ، یک شرکت  اگر بخواهد تمام بخشهای بازار را پوشش دهد با مشکل رو برو خواهد شد زیرا هر بخش از بازار بازاریابی خاص خود را می خواهد و امکان اینکه در همه بازارها بتوان قوی و حرفه ای عمل کرد بسیار  بعید بنظر می رسد  با توجه به محدودیت منابع لازم است. بهترین بازارها از نظر تعداد و منابع موجو شرکت مورد برسی قرار گیرد و طرح  بازاریابی مناسب ان بازار و خواسته های مشتریان تهیه نمود . باید بازارهای را انتخاب کرد که مناسب کالا و خدمات باشد و کالا بتواند خواسته های مشتریان بازار هدف به راحتی پوشش دهد، گاهی از انجایی که بازار هدف خوب شناسایی نشده است تبایغات توزیع و ترفیع کالا انسجام لازم را نداشته چه بسا کالا مراحل رشد خود را طی نکرده در مرحله اولیه از بازا ر خارج می شود .

 

تماس حاصل نمایید.@sykadلطفا جهت مشاوره با آیدی

منابع : استراتژی بازاریابی اورویل . واکر ، پنجمین فرمان پیتر سنگه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.