ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز ورود *
مرا بخاطر داشته باش

افراد تاب آور چه کسانی هستند و چگونه تاب آور باشیم

بهداشت روانی ، علمی است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی که تمام زوایای زندگی از اولین لحظات حیات جنینی تا مرگ اعم از زندگی داخل رحمی ، نوزادی ، کودکی تا نوجوانی ، بزرگسالی و پیری را دربر می گیرد . بهداشت روانی ،دانش و هنری است که به افراد کمک می کند، تا با ایجاد روش هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند، با محیط خود سازگاری نموده ورا ه حل های مطلوب تری را برای حل مشکلاتشان انتخاب نمایند . همان طور که ملاحظه کردید بهداشت روانی افراد متاثر از عوامل متعدی می باشد اگر چه این عوامل به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار می گیرند، ولی در واقع این موضوع چند وجهی متاثر از یکدیگر است بدین معنی که افراد به علت شرایط محیطی یا عوامل فردی تعادل و آرامش روحی شان دچار تغییراتی می شوند و هر چه شدت این عوامل زیادتر باشد تاثیر و تهدید آن بیشتر خواهد بود . عواملی همچون عدم برآورده شدن نیازهای اولیه ، ناکامی ، استرس ، یادگیری ، مسائل اجتماعی و رسانه های جمعی و ....... از عمده ترین تاثیر گذران بر بهداشت روانی هستند از طرف دیگر داشتن برخی از ویژگی فردی از قبیل اعتماد به نفس ، حمایت های اجتماعی و خانوادگی ، توانایی در حل مسئله توانایی برقراری رابطه با نزدیکان و صحبت کردن در مورد مشکلات سخت رویی تاب آوری و جزء ویژگی هایی است که اگر افراد برخوردار از انها باشند می توانند در موقعیت های پر استرس با موفقیت بیرون آمده و حتی از این شرایط سخت و بغرنج دستاوردهای مفیدی نیز کسب کنند . تاب آوری از جمله این ویژ گی های بسیار مهم است که می تواند در بالاترین سطح بهداشت روانی افراد تاثیر به سزایی داشته باشد.

تاب آوری چیست

تاب اوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه دار و توانایی در ترمیم خویشتن است. این ظرفیت انسان می تواند باعث شود تا او پیروزمندانه از رویدادها ی ناگوار بگذرد و علیرغم قرار گرفتن در معرض تنش های شدید ، شایستگی اجتماعی
، تحصیلی و شغلی او را ارتغا یابد . تاب آوری نوعی ویژگی است که از فردی به فردی دیگر متفاوت است و می تواند به مرور زمان رشد کند یا کاهش یابد و بر اساس خود اصلاح گری فکری و عملی انسان در روند ازمون و خطای زندگی شکل گیرد . در برسیهای به عمل امده بر روی کودکان که در شرایط پر خطر (خانواد های از هم گسیخته ، اعتیاد فقر قرار دارند بالغ بر 30 درصد این افراد چند برابر افرا عادی در اینده شرایط نابسامانی پیدا کردند اما حداقل بین 50 تا 70 درصد نوجوانان پرو.رش یافته در چنین شرایطی نه تنها تحت تاثیر قرار نگرفتند بلکه توان اجتماعی خود را بهبود بخشیده و به زندگی موفقی حتی بالاتر از افراد عادی دست یافتند چنین افرادی را تاب آور می نامند . با توجه به مطالبی که عنوان شد شاید این سوال نیز به ذهن شما خطور کند که افراد تاب آور دارای ویژگی های منحصر بفردی هستند که نحوه زندگی کردن و رویا رویی انها با شرایط دشوار زندگی از دیگران متمایز کرده  و موجب شده که در شرایط مساوی با دیگران از سطح زندگی بالاتر و موفقیت امیز تری برخوردار شوند.

ویژگیهای افراد تاب آور

احساس ارزشمندی :

پذ یرفتن خود به عنوان فردی ارزشمند و احترام قائل شدن برای خود و توانایی هایشان بی قید و شرط دوست داشتن و سعی در شناخت نقاط مثبت خود و پرورش دادن انها و از طرف دیگر شناخت نقاط ضعف خود و و کتمان نکردن انها علاوه بر ان سعی می کنند این نارسایی ها را با واقع بینی بر طرف کرده و در غیر این صورت با این ویژگی هاکنار می ایند

مهارت حل مساله

افراد تاب آور ذهنیتی تحلیلی انتقادی نسبت به توانایی خود و شرایط موجود دارند . در مقابل شرایط مختلف انعطاف پذیری می باشند و توانایی شگفت انگیزی در باره پیدا کردن  راه حل های مختلف درباره یک موقعیت یا مسئله خاص دارند.. همچنین توانایی ویژه ای در تجزیه و تحلیل واقع بینانه مشکلات شخصی و پیدا کردن راه حل های فوری و راهبردهای دراز مدت برای حل و فصل مشکلاتی که به اسانی و سریع حل نمی شوند را دارا هستند .

کفایت اجتماعی

این دسته از افراد مهارت های ارتباط را خیلی خوب اموخته اند آنها می توانند  در شرایط سخت هم شوخ طبعی خودشان را حفظ کنند ،

می توانند با دیگران صمیمی شوند و در مواقع بحرانی از حمایت اجتماعی دیگران بهره ببرند .ضمن اینکه این گونه ادم های می توانند سنگ صبور خوبی باشند . وقتی برایشان حرف می زنید خوب گوش می دهند و خودشان را جای شما می گذادند در ضمن انها طیف وسیعی از مهارت ها و راهبردهای اجتماعی شامل مهارت های گفتگو ، امادگی برای گوش دادن به دیگران و احترام گذاشتن به احساسات و عقاید  دیگران که در تعاملات اجتماعی بسیار مهم است دارا هستند .

خوش بینی : اعتقاد راسخ به اینکه اینده می تواند بهتر باشد احساس امید و هدفمندی و باور به اینکه می توانند زندگی و اینده خود را کنترل کنند و موانع احتمالی نمی تواند انها متوقف سازد .

همدلی : تاب آورها دارای توانایی برقراری رابطه توام با احترام متقابل با دیگران هستند که موجب  به هم پیوستگی اجتماعی یعنی احساس تعلق به افراد ، گرو ه ها و نهادهای اجتماعی می شود .

نقش محیط در تاب آوری

علاوه بر ویژ گی های فردی که در مورد تاب آوری بیان شد ذکر این مطلب مهم به نظر می رسد که برخی از مولفه های محیطی در رشد و پر ورش افراد تاب اور موثر هستند این ویژ گی ها عبارتند از

روابط حمایت گر و توام با توجه و جود شبکه ای از افراد که از یکدیگر حمایت می کنند .

معیارها و انتظارات بالا اما معقول خانواده و جامعه در مورد رفتار فرد

ایجاد فرصت مشارکت در فعالیتهای اجتماعی توسط والدین برای فرزندان .

ذکر این مطلب ضروری به نظر می رسد که تاب آوری فقط داشتن فهرستی از ویژگی ها نیست بلکه یک فرایند است که در زندگی واقعی (تاب آفرینی) نامیده میشو.د همه انسان ها دارای توانایی ذاتی برای تاب آوری هستند اما رفتار تاب آورانه رفتاری اکتسابی و یاد گیرانه است .برخی از ویژگی های تاب آوری درونی است و انسان آن را دارد و یا می تواند به دست بیاورد،اما بعضی دیگر فقط با پر ورش افراد در محیطی تاب آفرین مانند مدرسه خانه  به دست می ایند . بنا بر این توصیه می شود که برای بهبود  روانی خود  به این موارد توجه داشته باشید .

در رو یای ، با عوامل تنش زا  به نقاط قوت خانواده ، مدرسه محیط و جامعه توجه شود ، یعنی در برابر موقعیت های مختلفی که برای شما پیش  می اید به جای اینکه به  نقاط ضعف و ناتوانایی های خود تمرکز داشته باشیم به فرایند حل مساله بپردازید یعنی به تعریف دقیق مشکل یا مشکلات پرداخته تا دقیقا بدانید مشکلات فعلی شما چه چیزهایی هستند و بتوانید هر کدام را در یک سطر توضیح دهید.

سپس به اولویت بندی مشکلات پرداخته و بدانید کدام مشکلات مهم تر یا فوری تر هستند و باید تا دیر نشده فکری به حالش بکنید و کدام مشکلات مزمن تر یا بی اهمیت تر هستند سپس برای حل مشکل فکر ی به حالش بکنید و هر راه حلی که به ذهنتان می رسد یاداشت کنید . از ساده ترین و خنده دارترین گرفته تا معقول ترین راه حل ها ، همه را فهرست کنید و در مرحله بعد به اولویت بندی راه حل ها بپر دازید و به راه حل هایی که در اختیار دارید امتیاز مثبت و منفی بدهید و انها را بر اساس بیشترین نمره ای که می گیرند اولویت بندی کنید .

مولف :احمد رضا مشتهر

نقش اینترنت در بازار رقابتی

همواره این سوال مطرح می شود که اینترنت  چه نقشی در بازار  در جهت ایجاد هم افزایی  و بهبود عملکرد  صاحبان کسب و کار دارد.  در این نوشته به چگونگی  و کاربرد اینترنت در بازاریابی  می پردازیم  .

برخی از تحلیلگران مدعی اند که اینترنت شیوه رقابت را تغییر خواهد داد . اینترنت کار مقایسه قیمت ها را برای خریداران و فروشندگان آسان می کند. تعداد واسطه های لازم بین تولید کنندگان و استفاده کنندگان نهایی را کاهش می دهد. هزینه های مبادله را کاهش می دهد ، سازکار قیمت گذ اری را بهبود می بخشد و به این وسیله رقابت را افزایش می دهد. یک پیامد احتمالی این تغییرات آن است  که برای شرکت ها کار متمایز کردن خود از دیگران به اتکای هر چیزی جز قیمت کم تر دشوار می شود، و آنها تنها با  پیشنهاد قیمت های پایین تر می تواندد خود را از رقبایشان متمایز کنند . نقش تمام استراتژیها های رقابتی تجاری متمرکز بر  متمایز شدن کم رنگ تر خواهد شد و شرکت هایی که از استراتژی های کاهش هزینه پیروی می کنند موفق تر خواهند شد .

ایترنت کارایی رقابتی بودن بسیاری از بازارهای محصول را افزایش داده است ، اما تردید داریم که رقابت منحصرا روی کاهش قیمت محصولات متمرکر خواهد شد . زیرا خلاقیت احتمالا ادامه خواهد یافت و شاید شتاب هم بگیرد . کالا ها و خدمات جدید و منحصر به فردی به بازار عرضه خواهد شد و راه را برای افراد و شرکت های خلاق برای کسب مزیت رقابتی ،  حداقل در کوتاه مدت هموار خواهد نمود . بنابراین ، آن دسته از شرکت های که منابع و شایستگی های لازم برای ایجاد جریانی پیوسته از عرضه کالا ها و خدمات جدید باب طبع یک یا چند بخش از بازار در اختیار دارند . یعنی می توانند به نحوی  موثر یک استراتزی فرصت طلبی را اجرا کنند  قاعدتا باید بدون توجه به پیشگامی یا عدم پیشگامی خود از حیث کم بودن هزینه ها موفق باشند .

علاوه بر این اینترنت یک کانال ارتباطی است . اینترنت فرایند نشر اطلاعات از جمله اطلاعات مربوط به قیمت را تسهیل می کند . اما کالا ها و خدمات با ویژگی های ظاهری یا منابع مختلفی به بازار ها عرضه می شوند . همان طور که مشتریان اطلاعات بیش تری را از اینترنت دریافت می کنند و مطلع تر می شوند ، کم تر تحت تاثیر تفاوت های سطحی بین برندها و نام های تجاری مختلف قرار می گیرند. اما اگر شرکتی منابع بی نظیری ارائه کند که از نظر بخشی از بازار با معنا و با ارزش قلمداد گردد ، باز هم قادر خواهد بود محصولات خود را متمایز کند و قیمتی به صرفه را برای محصول خود وضع کند ، تا زمانی که رقبایش نیز بتوانند چیزی مشابه ارائه کنند.

سرانجام اینکه اینترنت کار تولید و عرضه طبق سفارش مشتریان و شخصی کردن روابط با مشتریان را برای شرکت ها راحت تر خواهد کرد . چنین شخصی سازی روابط ، باید شرکت را در چشم مشتریان از رقبایش متمایز کند و وفاداری او را افزایش بدهد. مثلا طی چند سال گدشته اینترنت نقش مهمی در ایجاد و توسعه ائتلاف های میان خریداران سازمانی و فروشندگان طرف انها ایفا کرده است . شرکت های تولید کننده کالاهای مصرفی و شرکت های عرضه کننده خدمات و حتی شر کت هایی چون یاهو نیز از قابلیت های متقابل اینترنت برای کسب و انتقال اطلاعات و بر قراری و توسعه روابط با مشتریان بهره می گیرند

 

منابع: پنجمین فرمان _ استراتژی بازاریابی ژان کلود لرش

چه عواملی در افزایش یا کاهش توانایی خرید مشتریان مهم است

وقتی کالای جدیدی وارد بازار میشود بسیار مهم است، که چه فعالیتهای در بازار برای افزایش تعداد خریداران انجام می دهید . زیرا عملکرد ضعیف در معرفی کالا در بازار ممکن است ،کالا را در مرحله اولیه از بازار خارج کند. در این مبحث عواملی که در افزایش یا کاهش توانایی خرید مشتریان مهم است به اختصار توضیح داده خواهد شد. .

برای اینکه مشتریان یک محصول جدید را بپذیرند ،نسبت به آن وفادار بشوند ، شرکت باید مشتریان را آگاه و آنها را جهت خرید محصول ترغیب وتحریک کند . اما آنها هم چنین باید پول کافی برای خرید داشته باشند . بنا بر این ، برای جلب تعداد هر چه بیش تر از مشتریان در کو تاهترین زمان ممکن ، بهتر است یک شرکت از استراتژ ی نفوذ در بازار انبوه استفاده کند، تا بتواند قیمت ها را پایین نگه دارد . ( قیمت گذاری به قصد نفوذ ) شاید بهتر باشد. شرکت سیاستهای چون توافقات مالی راحت با شرایط اعتباری آسان را طی مرحله معرفی محصول جدید به اجرا دراورد.

شرکت های پیش گام که تکنولوژی اطلاعاتی یا ارتباطی جدیدی به بازار معرفی و عرضه می کنند ، معمولا به دو دلیل در سیا ست های قیمت گذاری خود خیلی متهورانه عمل می کنند ، اولا همانطوریکه که دیدیم چنین محصولاتی اغلب می توانند از اثار شبکه ای مثبت بهره مند شوند ، به شرط آنکه شرکت بتواند تعداد کافی از مشتریان به پذیرش سریع آنها ترغیب کند . ثانیا ، هزینه های متغیر تولید و توزیع واحدهای بیش تر چنین محصولاتی معمولا خیلی پایین است ، شاید حتی نزدیک صفر است . مثلا هزینه طراحی و ساخت یک محصول نرم افزاری جدید بالاست ، اما وقتی به تولید انبوه می رسد توسعه می یابد ، کپی هایی از ان را می توان تهیه گرد د انها را با قیمتی بسیار نازل و از طریق اینترنت در اختیار کار بران قرار داد . وجود این دو عامل ، شرکت های را به وضع قیمت هایی خیلی پایین به نفع مشتریان اولیه و شاید حتی ارائه کپی های ازمایشی رایگان به انها به امید سهم بیشتر بازا ر ،افزایش فروش با قیمت بالاتر و حداکثر کردن ارزش حیات مشتریان از طریق فروش نسخه های بهترو پیشرفته تر شده محصول در اینده را ترغیب می کند.

عامل دیگری که می تواند توانایی مشتریان را در خرید یک محصول جدید کاهش بدهد ، کمبود عرضه آن در بازار است ،بنابراین فروش  مستقیم گسترده و بهره گیری از پیشبرد تجاری با هدف دستیابی به کانال های توزیع کافی ، معمولا بخشی اساسی از یک طرح بازار یابی ویژه استراتژی نفوذ در بازار انبوه به شمار می رود . چنین اقداماتی باید قبل از اغاز عملیات پیشبردی صورت گیرد تا اطمینان خاطر حاصل شود که به محض متمایل شدن مشتریان به خرید محصول جدید ، میزان کافی از ان برای عرضه به بازار وجود دارد.

انسجام اجزای بازاریابی ، کالا ، قیمت، توزیع ، ترفیع نقش اساسی در افزایش تقاضا و وفاداری مشتریان به یک کالا یا خدمات ایفا می کند، اگر ما کالا خدمات مناسب را با قیمت مناسب و توزیع مناسب

و ترفیع مناسب داشته باشیم و انسجام بین این اجزا وجود داشته باشد، به راحتی می توان سهم قابل ملاحظه ای از بازار کسب نمود. البته ناگفته نماند که در افزایش سهم بازار عوامل بسیاری موثر هستند.

 

جهت مشاوره : فروش بازاریابی

sykaad@

منابع

کتاب پنجمین فرمان نوشته پیتر سنگه، کتاب استراتژی بازار یابی نوشته اورویل سی واکر

استرس و تاثیر ان بر بدن انسان

استرس یا تنش به معنی هر نوع موقعیت یا حالتی است که باعث رنجش ،نا ارامی وناراحتی شما شود استرس می تواند به دلایل گوناگون شکل گیرد . فشارهای کاری ، اختلافات خانواد گی ، فشارهای مالی ، مشکلات عاطفی و..............

استرس های شدید اما زود گذ ر مانند : اضطراب و نگرانی قبل از ایراد سخنرانی در یک جمع و یا حل مساله ریاضی ، استرس های طبیعی و زود گدر مانند : تنش های که در زندگی روزمره پیش می اید ، مثل ازمون های درسی در طول دوره تحصیلی

پیامدها و اتفاقات استرس زا ( رخدادهای مهمی  مانند مرگ یکی از نزدیکان یا بروز بلایای طبیعی مثل زلزله و...)  می تواند موجب ایجاد استرس های طولانی مدت گردد.

اثر استرس بر بدن بسیار زیاد و گاهی مزمن می باشد. بصورتی که زندگی عادی فرد را تحت اشعاع قرار می دهد . استرس های  طولانی مدت و مزمن ، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند . هر چقدر دوره استرس طولانی تر باشد ، میزان اثرات منفی آن بر روی بدن نیز بیشتر است ، تاثیر منفی ابتد ا در سطح سلول های سیستم ایمنی بدن است، اما با طولانی تر شدن استرس ، عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف می گردد. استرس های مزمن و طولانی مدت ( استرس هایی که از کنترل فرد خارج است و یا استرس های نامحدود ) حتی  می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را متوقف کند .

کاهش سم زدایی و متابو لیسم بدن

تاثیر منفی بر عملکرد هورمن های جنسی

از کار انداختن دستگاه  ایمنی بدن

استرس را جدی بگیرید. اثار ان شبیه اثار سم در بدن است

ارتباط با سطح استرس سرو تئین روده

آسیب به دستگاه قلبی – عروقی بدن

اثر منفی دوران کودکی بر استرس

تاثیر منفی استخوان ها و ماهیچه ها


اثر کورتیزول بر بدن

کور تیزل یکی از هورمن های بدن است که توسط غده ارد نالین یا فوق کلیوی ترشح می شود . ترشح کورتیزول در جریان واکنش بدن به استرس ، در سطح بالایی صورت می گیرد و نیز به دلیل ان که کور تیزول مسئول چند تغییر مربوط به استرس در بدن است به آن هور مون استرس گفته می شود .

هور مون کورتیزول در فعالیتهای زیر دخالت دارد

تنظیم فشار خون – سوخت ساز مناسب قند خون – سیستم دفاعی بدن – واکنش تحریکی و التهابی  کوتیزول به طور طبیعی در بالاترین سطح و شب ها در پایین ترین سطح وچود دارد.

نشان داده شده است که وجود سطح بالا و طولانی مدت کورتیزول در جریان خون (انچنان که استرس مزمن پیش اید ) دارای تاثیرات منفی است ، مانند  اختلال در عملکرد شناختی – اختلال در عملکرد غده تیرو ئید – عدم تعادل در میزان قند خون – کاهش تراکم استخوان- کاهش بافت عضلانی – افزایش فشار خون – تضعیف سیستم دفاعی واکنش های تحریکی بدن میشود.

همانطوریکه مشخص شد استرس می تواند به بدن اسیب برساند و حتی زندگی عادی فرد را مختل نماید همه انسانها با کمی توجه به عوامل استرس زا می توانند استرس را مدیریت کنند و حتی آن را کاهش دهند . زندگی ماشینی ، مشکلات محیطی اب و هوا باعث تشدید استرس شده و به فرد اسیب رساند. داشتن تفریحات آخر هفته افزایش مهارتهای حل مسائل ، پیاده روی ، مشورت ، افزایش ارتباطات اجتماعی ، توجه به تغدیه ، مراقبت از خود در کاهش استرس نقش اساسی داشته و کمک می کند که زندگی بهتر سالمتری تجربه کنیم.

گراورنده: سوسن محبوبی

منابع: بهداشت روانی اسپنسر راتوس، ترجمه یحیی محمدی ، اصول طب داخلی هاریسون  ( بیماریهای دستگاه ایمنی)

بسمه تعالی

در این مقاله به نقش و مهارتهای  کلیدی فروشنده در معادلات تجاری می پردازیم.

مقدمه:

در دنیای امروز مارکتینگ (Marketing) حرف اول معادلات اقتصادی را می‌زند در تجارت و صنعت و بسیاری حوزه‌های دیگر تعیین‌کننده میزان حقوق شما، میزان توانایی‌تان در فروش کیفی کارتان به افرادی است که نظرشان در تعیین موفقیت شما بسیار مهم است.

کسانیکه محصول یا توانایی خود را بهتر به بازار عرضه می‌کنند خیلی سریعتر از دیگران پیشرفت می‌کنند بسیاری از مردم و حتی بسیاری از فروشندگان از کلمۀ فروش خوششان نمی‌آید ولی واقعیت این است که توانایی و ترغیب و نفوذ در دیگران، اهمیت اساسی در داشتن یک زندگی خوب دارد اگر نتوانید دیگران را به دیدگاه خود ترغیب کنید این خطر وجود دارد که مورد بی‌اعتنایی دیگران قرار بگیرید و اعتبارتان را در جامعه از دست بدهید.

فروشندگان از جمله مهمترین افراد جامعه هستند بدون پدیده فروش تمام جامعه بشری در سکون و سکوت فرو خواهد رفت فروشندگان مهمترین افراد در هر فعالیت تجاری و اقتصادی به شمار می‌آیند.

در این قرن فروشندگان جهت دهنده و شکل دهنده هستند به طوریکه مردم آمریکا بر این باور هستند که کار و حرفه آمریکا تجارت است.

امروزه موفق‌ترین سازمانها در جهان آنهایی هستند که فروشندگان عالی و کم نظیری با آنها همکاری می‌کنند. در فروش اگر به درستی آموزش دیده باشید و با فنون علمی و کاربردی فروش از دیدگاه علم روانشناسی آشنا باشید می‌توانید محصول خود را به خوبی به بازار عرضه کنید آنگاه هیچ حدی برای میزان درآمدتان وجود ندارد.

در این مقاله نگاهی تازه به پدیده فروش شده، نگاه اختصاصی و تأثیرگذار و کاربردی، برای اینکه بتواند با شناخت نیازهای روحی خریدار و تأثیرگذاری مناسب و مطلوب به فروش ایده‌ال خود برسیدو مشتری شما هم نهایت رضایت را از خرید خود داشته باشد.

بدیهی است که فروشندگان در نوک پیکان ارتباط با مشتری قرار دارند، امروزه سرآمدترین شرکتها در امر فروش، شرکتهایی هستند که فروشندگان حرفه‌ای در اختیار دارند. در یک بررسی که از 100 شرکت معتبر و موفق دنیا به‌عمل آمده نشان داده شده که این شرکت‌ها 80 درصد فروششان توسط 20 درصد فروشندگان حاصل شده و مابقی فقط 20 درصد درآمد شرکت را حاصل کرده‌اند، لذا تربیت فروشندگان حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما با این‌حال اکثر فروشندگان با داشتن مهارتهای ارتباطی و استفاده از متون روان‌شناسی در برخورد با تعاملات با افراد می‌توانند مهارت خود را به بالاترین سطح شناخت ارتباطات برسانند.

 

در این مقاله می پردازیم  به پنج مهارتی که هر فروشنده ای برای اینکه کسب و کار موفقی داسته باشد به ان نیاز دارد.

مهارت اول:فنون ارتباطی موثر در ارتباطات                                                      

 تمام لحظات زندگی ما آکنده از پیامهای شفاهی و غیرشفاهی، ارادی و غیرارادی است. زبان، تنها وسیلۀ ارتباطی نیست. کلماتی که ما بر زبان جاری می‌کنیم. برحسب موفقیت، فقط بین 8 تا 24 درصد پیام ما را تشکیل می‌دهند و به این ترتیب در دنیای گسترده ارتباطات، تنها مشتی از خروارند، لباسی را که هر روز می‌پوشیم، پیام آور تصویری است که از خود بر ذهن داریم و نمایانگر ارج و حرمتی است که برای خویش قائلیم. اتومبیلی را که می‌رانیم، خانه‌ای را که در آن زندگی می‌کنیم، زیورآلات و ملزوماتی را که به خود می‌آویزیم، همگی این پیام را به دیگران منتقل می‌کنند که چه احساسی نسبت به خود داریم و انتظار داریم که دیگران چگونه با ما رفتار کنند. وقتی لوازم شخصی خود را روی میز می‌گذاریم، پیام دیگری را دربارۀ خود به دیگران منتقل می‌کنیم. وضعیت نشستن و راه رفتن نیز حاکی از احساسات و گرایشهای ماست.

تفاوت انواع شخصیت‌ها:

کاترین مایرز و ایزابل بریگز با استفاده از مطالعات یونگ، انواع شخصیت‌های انسان را مورد تحقیق و بررسی قرار دادند و سرانجام با توجه به دو گرایش درونگرا و برونگرا، مجموعاً هشت سرنخ روانی را تشخیص دادند. این مجموعه چگونگی نگرش و واکنش افراد گوناگون را نسبت به جهان تعیین می‌کند.

شناخت شخصیت‌ها و تفاوت بین آنها به ما کمک می‌کند تا برای روابط مفید و ثمربخش با افراد گوناگون، رفتار مناسبی در پیش گیریم.....

مهارت دوم : زبان بدن

زبان بدن و تأثیرگذاری آن در فروش:

زبان بدن:

زبان بدن، زبان حال احساس، عواطف و هیجانات ماست، در حقیقت همه روزه با ملاحظۀ حالتها، تغییرات قیافه ـ لحن صدا و حرکات بدن دیگران به طور غیر ارادی ذهن آنها را می‌خوانیم و با یک چشم به هم زدن درک می‌کنیم که یک فرد چه احساسی نسبت به ما دارد و آیا قابل اعتماد هست یا خیر؟

نظر به اینکه حدود 65 درصد از پیام ما به هنگام سخن گفتن از طریق حالات و حرکات منتقل می‌شود، آموختن زبان بدن یا رفتار در آن بسیار سودمند و مفید است. به بیانی دیگر، با آگاهی از نشانها، علائم و یا نهادهای این زبان می‌توانیم ارتباطات بیشتر و بهتری را با دیگران برقرار کنیم و مطمئن شویم که حالات و حرکات و طرز نگاهها با پیامهای مورد نظرتان هماهنگ است.

می‌توانیم راحت‌تر دیگران را برای برقراری و رابطه به سوی خود جذب کنیم.

می‌توانیم اختلاف نظر، سوء تفاهم و آغاز هر تعارضی را پیشاپیش تشخیص دهیم.

می‌توانیم حمایت، توافق و دلگرمی را دریابیم.

می‌توانیم این توانایی را در خود تقویت کنیم که چه زمانی سخن آغاز کنیم؛ و چه زمانی مهر سکوت بر لب بزنیم و چه زمانی برای توافق اصرار ورزیم و چه هنگام در انتظار شکار بهترین فرصتها باشیم.

مهارت سوم : فنون مذاکره

مذاکره چیست:

فرایند گفتگو محور که بر روی یک موضوع مشخص به منظور حل یک اختلاف یا رسیدن به منافع مشترک بین دو یا چند نفر یا گروه انجام می‌پذیرد به شرط آنکه بتواند رضایت و منافع طرفین را برآورده سازد. (زندگی سراسر مذاکره است.)

انواع مذاکره مذاکره با خود و مذاکره با دیگران:

 

ما در50 درصد زمان خود در حال مذاکره با خود هستیم و جالب است بدانید هر طورکه با خود مذاکره می‌کنیم با دیگران هم همانگونه مذاکره می‌کنیم و نحوۀ مذاکره با خودمان پایه و اساس مذاکره با دیگران را می‌سازد.

پس بهتر است برای آنکه بتوانیم مذاکره کنندۀ خوبی بادیگران باشیم اول مذاکره کنندۀ خوبی با خودمان باشیم. چه اصول و قواعدی را که در مذاکره با خود باید رعایت کنیم.

به نظر مي‌رسد الگويي كه زنان در مذاكره بايد رعايت كنند در برخي موارد با مردان متفاوت است.

در اينجا چند توصيه را براي زناني كه قصد مذاكره با مردان را دارند مي‌كنم:

مردان در مقابل زنان معمولاً بازي و كسب كنترل، را انجام مي‌دهند و تلاش مي‌كنند كنترل مذاكره را در دست داشته باشند، اينكار با قطع كردن حرف طرف مقابل، تغيير مستمر موضوع مذاكره، نشان دا دن بي‌توجهي به طرف مقابل و وانمود كردن بي‌اهميت بودن صحبت‌هاي شما و... انجام مي‌شود. بي‌دليل وارد بازي «رقابت براي كنترل گفتگو» نشويد. فقط پيوسته بر خواسته‌اي كه براي آن مذاكره مي‌كنيد تمركز داشته باشيد.....

مهارت چهارم : روانشناسی بازاریابی

تاریخچه مارکتینگ:

 در این بخش مروری به کلیات بازاریابی خواهیم داشت و سپس به بررسی رفتارهای خرید در سطوح مختلف سنی و جنسیتی خواهیم پرداخت.

از دهه 1930 نگرش تولیدی ـ کالا با قیمت و کیفیت مناسب ـ مهندسین حاکم.

از دهه 1940 نگرش فروش ـ هر 1000 دلار در امد 999 دلار هزینه تبلیغات ـ شکل گیری فروشنده‌ها ـ مهندسین حاکم.

از دهه 1950 نگرش مارکتینگ ـ توجه به مشتری ـ شکل گیری واحد تحقیقات بازار ـ مشتریان حاکم.

دهه 1990 مشتری مداری و از 1998 به بعد مشتری نوازی .

براي دستيابي به مشتري نوازي شما بايد هرچه بيشتر ويژگي‌هاي مشتري خود را بدانيد و به صورت تحقيقاتي قدم برداريد.

برای موفقیت در تحقیقات بازاریابی خود باید بتوانید به شش سوال مهم

در این حوزه پاسخ دهید :

چه  کسی ------------------------------------------

چه وقت  ------------------------------------------

کجا ----------------------------------------------

چه -----------------------------------------------

چگونه --------------------------------------------

چرا ----------------------------------------------

كه به اختصار در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.....

مهارت پنجم : بررسی رفتارهای خرید زنان و مردان

بررسي شناخت نیازهای روحی زنان و مردان در خرید کردن

 

خانمها برای خرید کوچک‌ترین وسیله‌شان ساعت‌ها را صرف دیدن، انتخاب کردن، گشتن دنبال وسیله مورد نیازشان زمان صرف می‌کنند یا شاید روزها را هم برای خرید یک وسیله زمان بگذارند، اما چرا،.....

اما رفتار خريد گروه‌هاي سني ديگر:

 

در مرحله اول سنين را تفكيك مي‌كنيم.

7-0 سال

12-7 سال

20-12سال                                                                       

تولد تا 7 سال: نيازهاي اين سنين را خانواده‌ها به ویژه مادران تأمين مي‌كنند كه اين در نحوه خريد همان نحوه رفتار خريد با خانم‌ها را بايد رعايت كنيدو.....

 

لینک جهت مشاوره

farazandishanpsych@

معصومه زارع

کارشناس ارشد روانشناسی

مولف کتاب پنج مهارت کلیدی در روانشناسی فروش.

نفوذ در بازار با بخش بندی بازار و بازار یابی هدف

نفوذ در بازار علاوه بر اینکه نیاز به تحقیقات بازاریابی و دریافت اطلاعات دارد، باید منجر شود که بخش بندی بازار به درستی انجام شود. زیرا بدون بخش بندی بازار نفود در بازار با موانع و هزینه ای زیادی انجام خواهد شد که ممکن است کالا جایگاه خود را بدرستی پیدا نکند، در این نوشته سعی شده  بخش بندی بازار و فرایندهای ان  مورد برسی قرار گیرد .

بخش بندی بازار ، فرایندی است که بر اساس ان یک بازار به زیر بخش های متمایزی از مشتریان که نیازها و مشخصاتشان یکسان است تقسیم بندی می شود . ار ان جا که مشتریان هر بخش نیازها و خواسته های یکسانی دارند ، به شیوه های مشابه ای به یک طرح بازار یابی و یک محصول خاص پاسخ می دهند . بازاریابی هدف مستلزم ارزیابی جدابیت های نسبی بخش های مختلف ( از حیث توان بالقوه بازار ، نرخ رشد ، شدت رقابت و دیگر عوامل) و هم چنین مستلزم برسی ماموریت شرکت و ارزیابی توانایی هایی ان در تامین خواسته های هر بخش مشتریان است .

موقعیت یابی با تعیین جایگاه محصول در بر گیرنده شیوه های  عرضه محصول و نحوه طراحی طر ح های بازاریابی به گونه ای است که با خلق وجهه و جایگاهی منحصر بفرد در اذهان مشتری بتواند مزیت رقابتی پایداری برای شرکت پدید اورد.

این سه فرایند تصمیم – یعنی بخش بندی بازار ، بازار یابی هدف، موقعیت یابی – به شدت به هم مرتبط و به یکدیگر وابسته اند . اگر شرکت می خواهد بر مدیریت یک رابطه بازار – محصول خاص موفق باشد . می باید تمام سه فرایند را برسی و اجرا کند . اغلب اوقات نه همیشه ، شرکت های موفق توانسته اند این رابطه را خوب مدیریت کنند و به این ترتیب فاصله شان را با رقبایشان بیش تر کنند .

در کشور انگلستان ، شرکت های ژاپنی در زمینه های مختلف صنعتی از رقبای انگلیسی خود بهتر عمل کردند . یک دلیل اصلی ان این است که ژاپنی ها بهتر توانستند بخش بندی بازار ، تعیین بازار هدف و موقعیت یابی محصول و روابط میان این  سه فرایند را مدیریت کنند . هر چقدر یک شرکت بزرگ باشد ، اما معمولا با تعداد بخش های بازار موجور و مستعد سرمایه گداری محدود است . بنابراین ، یک شرکت  اگر بخواهد تمام بخشهای بازار را پوشش دهد با مشکل رو برو خواهد شد زیرا هر بخش از بازار بازاریابی خاص خود را می خواهد و امکان اینکه در همه بازارها بتوان قوی و حرفه ای عمل کرد بسیار  بعید بنظر می رسد  با توجه به محدودیت منابع لازم است. بهترین بازارها از نظر تعداد و منابع موجو شرکت مورد برسی قرار گیرد و طرح  بازاریابی مناسب ان بازار و خواسته های مشتریان تهیه نمود . باید بازارهای را انتخاب کرد که مناسب کالا و خدمات باشد و کالا بتواند خواسته های مشتریان بازار هدف به راحتی پوشش دهد، گاهی از انجایی که بازار هدف خوب شناسایی نشده است تبایغات توزیع و ترفیع کالا انسجام لازم را نداشته چه بسا کالا مراحل رشد خود را طی نکرده در مرحله اولیه از بازا ر خارج می شود .

 

تماس حاصل نمایید.@sykadلطفا جهت مشاوره با آیدی

منابع : استراتژی بازاریابی اورویل . واکر ، پنجمین فرمان پیتر سنگه

صاحبان کسب و کار و مدیران شرکتها می توانند اطلاعات مربوط به کالا یا خد ماتشون تحت یک مقاله در سایت سیکاد سیکاد قرار دهند

اغاز نامنویسی برای کارگاه و نمایشگاه

کارگاههای مهارتی ویژه کسب وکار سی ابان الی سوم اذر برگزارمی شود

نمایشگاه تولیدات زنان کار افرین سی ابان الی 3 اذر برگزار می شود